Sökning: "icke verbala språket"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden icke verbala språket.

  1. 1. Icke-verbal kommunikation i flerspråkiga utbildningsverksamheter för yngre barn : Ur en specialpedagogs och en logopeds synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Louise Palmgren; Emilia Thornblad; [2023]
    Nyckelord :Non-verbal communication; conscious non-verbal communication; younger children; multilingual activities; speech therapist; special education teacher; pragmatism; Icke-verbal kommunikation; medveten icke-verbal kommunikation; yngre barn; flerspråkiga verksamheter; logoped; specialpedagog; pragmatism;

    Sammanfattning : Icke-verbal kommunikation är ett viktigt komplement till det verbala språket, inte främst i utbildningsverksamheter med yngre barn. Syftet med studien är att undersöka en logopeds och en specialpedagogs syn på hur och om icke-verbal kommunikation används medvetet som ett pedagogiskt verktyg i flerspråkiga verksamheter för yngre barn och varför det används. LÄS MER

  2. 2. Den mänskliga länken mellan tanke och handling : Hur förskollärare använder sig av icke-verbal kommunikation i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ann-Christine Johansson; Kristal Abdal; [2022]
    Nyckelord :non-verbal communication; teaching; TAKK; preschool teacher; nursery school; children; Icke-verbal kommunikation; undervisning; TAKK; förskollärare; förskola; barn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärarna i förskolan använder och planerar för den icke-verbala kommunikationen i sin undervisning. För att kunna besvara syftet har vi utifrån två forskningsfrågor genomfört kvalitativa intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors erfarenhet av olika kommunikationsmetoder vid språkbarriär : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Taif Bilal Al-younus; [2022]
    Nyckelord :Erfarenhet; kommunikationsmetoder; sjuksköterska; språkbarriär;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjukvården möter patienter som saknar ett gemensamt språk. När språket brister uppstår kommunikationsproblem som i sin tur påverkar en säker vård. För att kunna hantera språkbarriär och kommunicera, har sjuksköterskor erfarenhet av olika kommunikationsmetoder i mötet med patienten. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskans erfarenheter av att vårda patienter när ett gemensamt verbalt språk saknas : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Beata Kratz; Cornelia Berg; [2022]
    Nyckelord :Erfarenheter; kommunikation; sjuksköterska; språkbarriärer; verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Människor flyttar över landsgränser av olika anledningar, vilket har resulterat i att olika språk möts inom sjukvården. De patienter som inte delar ett gemensamt verbalt språk med sin sjuksköterska har svårt att göra sig förstådda och förstå, vilket kan leda till att språket utgör en barriär i vården. LÄS MER

  5. 5. "En förskola för ALLA" : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver att de arbetar med delaktighet och inflytande.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Henriksen; Olivia Hedström; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Inflytande; Förskola; Barn; Förskollärare; Icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ytterligare kunskap om hur förskollärare beskriver att de arbetar för att möjliggöra delaktighet och inflytande hos de barn som ännu inte fullt ut behärskar det verbala språket. Studien har utgått från följande frågeställningar: Hur beskriver förskollärare att deras förhållningssätt påverkar barnens möjlighet till delaktighet och inflytande? Vilka förutsättningar behövs för att möjliggöra barns olika uttryckssätt, enligt förskollärarna? Studien har utgått från en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare. LÄS MER