Sökning: "icke- läsare"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden icke- läsare.

  1. 1. Mycket fysisk hälsa, lite psykisk hälsa och ännu mindre social hälsa : En kvalitativ studie om undervisning i hälsa inom ämnet idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sanna Bäckman; Johanna Holmer; [2023]
    Nyckelord :idrott; fysisk; psykisk; social; hälsa; hälsoundervisning; skolan;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker undervisning i hälsa inom ämnet idrott och hälsa på högstadienivå, vilket angår flera perspektiv på undervisning i hälsa. Detta inkluderar (1) undervisning i hälsa utifrån Lgr 22 och aspekterna fysisk- psykisk- och social hälsa, varav även (2) idrottslärares kunskaper för att realisera undervisning i hälsa berörs. LÄS MER

  2. 2. A unified view of a family of soliton equations related to spin Calogero-Moser systems

    Master-uppsats, KTH/Fysik

    Författare :Anton Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Soliton equations; Solitons; Integrable systems; Spin Calogero-Moser systems; Exact solutions; Benjamin-Ono-type equations; Solitonekvationer; Solitoner; Integrerbara system; sCM-system; Exakta lösningar; Ekvationer av Benjamin-Ono-typ;

    Sammanfattning : We study the interconnections between the spin Benjamin-Ono (sBO) and half-wave maps (HWM) equations, a pair of nonlinear partial integro-differential equations that have recently been found to permit multi-soliton solutions, where the time evolution of the constituent solitons can be described in terms of the well-known, completely integrable, spin Calogero-Moser (sCM) system. By considering a symmetry transformation of the sCM dynamics we are led to introduce a scale parameter into the sBO equation, yielding what we call the rescaled sBO (rsBO) equation, which has both the sBO and HWM equations as special cases. LÄS MER

  3. 3. "Utan läsande urartar demokratin" : Det kulturpolitiska arbetet med litteraturförmedling och läsfrämjande för den vuxna läsaren mellan 2011 och 2021

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emilia Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Kulturpolitik; litteraturpolitik; icke-läsare; läsovana; vuxna läsare; läsfrämjande; litteraturförmedling; litteraturdidaktik; axiologi; litteratursociologi; värde; värdering; innehållsanalys; receptionsteori; receptionsforskning; responsteori; bokmarknad; kvalitetslitteratur; populärlitteratur;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks den vuxna icke-läsarens plats i det kulturpolitiska arbetet rörande litteraturförmedling och läsfrämjande under åren 2011-2021. Läsforskningen och kulturpolitikens arbete med litteratur och läsning fokuserar idag till stora delar på gruppen barn och unga. LÄS MER

  4. 4. Blir det mer begripligt? : En diakron studie av språkliga förändringar i domar från Göta hovrätt 2001–2021.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lisa Hansen; [2022]
    Nyckelord :Judgments; Göta Court of Appeal; plain language; plain language test; legalese; readability; comprehensibility; Domar; Göta hovrätt; klarspråk; klarspråkstest; juridiskt språk; juridiska; läsbarhet; begriplighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur begripligheten i Göta hovrätts domar förändrats mellan 2001 och 2021. Studien syftar till att undersöka dels hur syntax och lexikon förändrats i domarna, dels hur följsamheten till klarspråksråd har förändrats under perioden. LÄS MER

  5. 5. Vilken färg har Runebergs Den enda stunden? : En läsarorienterad studie av diktanalys med 14-18-åriga skolelever

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Peter Ferm; [2021]
    Nyckelord :lyrikläsning; lyriktolkning; receptionsestetik; reader response theory; kognitiv poetik;

    Sammanfattning : I uppsatsen beskrivs två praktiker för lyrikläsning med 14–18–åriga skolelever:klassrumssamtal samt ett formulär för kreativ analys. Dessa praktiker ställs mot ettinteraktionellt synsätt som företräds av disciplinen receptionsestetik så som denna beskrivs avWolfgang Iser, ett transaktionellt synsätt som företräds av disciplinen reader–response theorymed Louise Rosenblatt som förgrundsfigur, samt disciplinen kognitiv poetik såsom dennabeskrivs av Peter Stockwell. LÄS MER