Sökning: "icke-konfessionell religionskunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden icke-konfessionell religionskunskap.
1. De skilda upplevelserna av icke-konfessionalitet : Lärares perspektiv på icke-konfessionalitet i utbildningen i svenska kommunala grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på konfessionalitet i utbildningen i svensk kommunal grundskola samt hur de tolkar det som står i skollagen med en icke-konfessionell skola. Med utgångspunkt i skolans styrdokument och forskning om icke-konfessionalitet, har vi utformat frågeformulär som aktiva lärare på grundskolan svarat på för att få fram empirin. LÄS MER
2. Lärares utmaningar i religionsundervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares religionskunskap och undervisningens utmaningar ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Religionsämnet har genomgått stora förändringar under de senaste decennierna i Sverige. Det har utvecklats från att vara en konfessionell undervisning i kristendom till en icke-konfessionell undervisning om olika religiösa och icke-religiösa livsåskådningar. LÄS MER
3. Från konfessionell till icke-konfessionell skola : Åtta nyanlända afghanska gymnasieelevers upplevelser av svensk religionskunskapsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to investigate how eight newly arrived Afghan high school students experience Swedish non-confessional religious education. This will be in contrast to how they experienced their previous confessional religious education in Afghanistan. LÄS MER
4. En kvalitativ studie av hur lärare säger sig arbeta för en icke-konfessionell och objektiv religionsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att skapa större förståelse för de didaktiska metoder lärare använder för att forma en i deras mening icke-konfessionell, neutral och objektiv religionsundervisning. Materialet har varit skriftliga intervjuer med nio lärare, dessa intervjuer har undersökts utifrån tidigare forskning och teorier. LÄS MER
5. Icke-konfessionalitet i religionskunskaps-undervisningen : En fallstudie om gymnasielärares hantering av en svår balansgång
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/ReligionsvetenskapSammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how four teachers in Religious Education (RE) in up-per secondary school in Sweden interpret, experience and practice non-confessional teaching in RE. Four teachers were interviewed and the data was categorized through idea analysis. LÄS MER