Sökning: "icke-konfessionell religionskunskap"
Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden icke-konfessionell religionskunskap.
6. Vilka argument finns för religionsfrånvaro, ateism och icke-tro i sekulariserad religionsundervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad forskningen säger om argument för att ge religionsfrånvaro, ateism och icke-tro en plats i religionskunskapsundervisningen. Vetenskapliga källor i form av avhandlingar och artiklar ligger till grund för kunskapsöversikten och sammanfattningsvis pekar forskarna på att Sverige är ett sekulariserat eller möjligen postsekulariserat, pluralistiskt samhälle där skolan enligt läroplanen ska vara icke-konfessionell. LÄS MER
7. Att kombinera religionskunskap med identitetsutveckling : – ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : Inom ramen för religionskunskap i årskurs 4-6 ska lärare arbeta med elevers identitetsutveckling och vardagliga moraliska frågor. Undervisningen ska vara icke-konfessionell, men som utgångspunkt ska lärarna använda sig av etik som förvaltats av kristen tradition. LÄS MER
8. Religionskunskap i ett sekularistiskt samhälle : En ämnesdidaktisk studie om religionskunskapens utmaningar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : This paper aims to present and examine the discourses of religious education in Sweden. Previous studies argue that there is a secularist discourse in Sweden however, one can question whether the secularist discourse is neutral of all religious traditions. LÄS MER
9. Studiebesök i religionskunskapsundervisningen : Didaktiska möjligheter och utmaningar utifrån den icke-konfessionella skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/ReligionsvetenskapSammanfattning : Studiebesök som undervisningsform i religionskunskap kan innebära både didaktiska möjligheter och utmaningar. Vidare kan det vara komplicerat att ta med eleverna in i religiösa lokaler under obligatorisk undervisningstid, då skolan som sådan ska vara icke-konfessionell. LÄS MER
10. Religionskunskap och läroplan : En analys av skolans förändring genom tiderna
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : Allt eftersom samhället utvecklas, utvecklas även skolan eftersom skolan ska vara enhetlig med tiden vi lever i. Detta innebär stora förändringar inom skolväsendet och är mer eller mindre omöjliga att förutse. LÄS MER