Sökning: "icke-konfessionell religionsundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden icke-konfessionell religionsundervisning.

  1. 1. Lärares utmaningar i religionsundervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares religionskunskap och undervisningens utmaningar ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Marta Morcos; Qudsia Hassan; [2023]
    Nyckelord :religion; didaktik; objektivitetskravet; didaktiska utmaningar; den tolkande ansatsen; fenomenologiska religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Religionsämnet har genomgått stora förändringar under de senaste decennierna i Sverige. Det har utvecklats från att vara en konfessionell undervisning i kristendom till en icke-konfessionell undervisning om olika religiösa och icke-religiösa livsåskådningar. LÄS MER

  2. 2. Likvärdig undervisning - religionsdidaktik : Didaktisk och pedagogisk forskning för en icke-konfessionell och likvärdig religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aia Als; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractI den här uppsatsen är syftet att samla ihop didaktisk och pedagogisk forskning som behandlar frågor kring hur en religionsundervisning kan vara icke-konfessionell och likvärdig. Sammanställningen kan användas för alla skolnivåer. I detta SAG  har systematisk sökning via b.la. LÄS MER

  3. 3. Vilka möjligheter finns det för lärare i svenska skolan att inta en objektiv och neutral ställning i religionsundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isak Haidl; Dinithi Dewalegama Gamacharige; [2022]
    Nyckelord :icke-konfessionell; neutral; objektiv; religionsundervisning; undervisning;

    Sammanfattning : In this knowledge overview the aim is to discover possible ways for teachers in the REfield to uphold an objective and neutral position in teaching RE in Sweden. We wouldlike to point out that this article does not conduct our own research, but we have compiledand analysed other researchers' work. LÄS MER

  4. 4. Från konfessionell till icke-konfessionell skola : Åtta nyanlända afghanska gymnasieelevers upplevelser av svensk religionskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Altun Theresa; [2022]
    Nyckelord :Religion; Religious Education; Islam; Migration; Religion; religionskunskap; religionsundervisning; migration; islam;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how eight newly arrived Afghan high school students experience Swedish non-confessional religious education. This will be in contrast to how they experienced their previous confessional religious education in Afghanistan. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie av hur lärare säger sig arbeta för en icke-konfessionell och objektiv religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aia Alsamak; [2022]
    Nyckelord :Religion education; icke-konfessionell; religionsundervisning; kristendom; ateismen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att skapa större förståelse för de didaktiska metoder lärare använder för att forma en i deras mening icke-konfessionell, neutral och objektiv religionsundervisning. Materialet har varit skriftliga intervjuer med nio lärare, dessa intervjuer har undersökts utifrån tidigare forskning och teorier. LÄS MER