Sökning: "icke-konfessionell"
Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade ordet icke-konfessionell.
1. Sekulärt land med sekulär undervisning : Kristna traditioner i sekulär skola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt problematiseras förståelsen för icke-konfessionell undervisning, så som den definieras och ser ut i den svenska skolan. I syftet att främja en likvärdig skola ska arbetet besvara följande frågeställningar: “Hur uttrycks idén om det sekulära Sverige i läroplanerna Lpo94, Lgr11, Lgr22?” och “Hur stämmer idén om det sekulära Sverige överens med skolverksamheten?”. LÄS MER
2. Om att reproducera och överföra ett kulturarv i en ickekonfessionell förskola : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till religiösa högtider och traditioner i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Sverige är ett mångkulturellt land som därmed blir mångreligiöst. Dessutom har samhället och statliga institutioner som förskolan blivit mer sekulariserade och förskollärare förväntas vara neutrala och objektiva. LÄS MER
3. De skilda upplevelserna av icke-konfessionalitet : Lärares perspektiv på icke-konfessionalitet i utbildningen i svenska kommunala grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på konfessionalitet i utbildningen i svensk kommunal grundskola samt hur de tolkar det som står i skollagen med en icke-konfessionell skola. Med utgångspunkt i skolans styrdokument och forskning om icke-konfessionalitet, har vi utformat frågeformulär som aktiva lärare på grundskolan svarat på för att få fram empirin. LÄS MER
4. Pluralism i religionsklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Detta arbete utgör en kunskapsöversikt där vi undersöker hur pluralismen tar sig uttryck i undervisningen nationellt men även internationellt. Huvudfrågan vi tar fasta på lyder: Vilken roll har pluralismen i religionskunskapsundervisning? Vidare utvecklar vi vår frågeställning med tre frågor i syfte att specificera huvudfrågan. LÄS MER
5. Lärares utmaningar i religionsundervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares religionskunskap och undervisningens utmaningar ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Religionsämnet har genomgått stora förändringar under de senaste decennierna i Sverige. Det har utvecklats från att vara en konfessionell undervisning i kristendom till en icke-konfessionell undervisning om olika religiösa och icke-religiösa livsåskådningar. LÄS MER