Sökning: "icke-mänsklig materialitet"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden icke-mänsklig materialitet.

  1. 1. Bilen som konstverk : En etnologisk studie av bilens aktörskap och karisma bland bilentusiaster

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Olle Norin; [2023]
    Nyckelord :Materialitet; Aktör-nätverksteori; Karisma; Posthumanism;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka relationen mellan bilen och bilentusiasten, hur samspelet där de båda agerar som aktörer ser ut och varför. För att besvara detta utgår studien från två teoretiska ramverk som kopplas ihop där den ena är karisma och den andra är aktör-nätverksteori. LÄS MER

  2. 2. Icke-mänsklig materialitet och barns intra-aktion i rollek - En studie om barns rollek i förskolans inomhusmiljö ur ett posthumanistiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniella Larsson; Elin Andersson; [2018]
    Nyckelord :materialitet; icke-mänsklig materialitet; intra-aktion; materialiteters funktion; rollek; posthumanism; barn; förskola; agens; miljö; samkonstitution;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och försöka bidra med mer förståelse kring den icke-mänskliga materialitetens funktion i barns rollek i förskolans inomhusmiljö. Vi har studerat relationer mellan icke-mänsklig materialitet och barn i rollekar på två förskolor och sammanlagt tre avdelningar i södra Sverige. LÄS MER

  3. 3. Möten mitt i : En intra-aktiv studie om barns tillblivelser i förskolans mångfaldiga kontext

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Moa Nilsson; [2017]
    Nyckelord :agentisk realism; förskolan; intra-aktion; kulturella tillblivelser; posthumanism;

    Sammanfattning : I denna uppsats används Karen Barads agentiska realism som utgångspunkten för ett utforskande om kulturella tillblivelser i förskolan. Syftet är att utforska och problematisera materialiteter och dess betydelse för barns intra-aktiva tillblivelser i en mångkulturell förskolekontext. LÄS MER