Sökning: "icke-professionella"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade ordet icke-professionella.
1. Personer med migrantbakgrund upplevelser av tolk i vårdmötet vid språkbarriärer : en icke-systematisk litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund Den globala migrationen har ökat markant de senaste åren och behovet av tolk inom vården ökar alltmer. Tolken har en avgörande roll i kommunikationen mellan personer med migrantbakgrund och vården när språkliga hinder finns. LÄS MER
2. Nysseffekten hos icke-professionella investerare
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om icke-professionella investerare med lite eller ingen utbildning inom ekonomi påverkas av en nysseffekt. För att testa detta utvecklas två rapporter gällande ett fiktivt bolag vars enda skillnad utgörs av ordningen informationen presenteras i. LÄS MER
3. Assessment of Shoulder Biomechanics during Pull-up Techniques
Master-uppsats, KTH/Medicinteknik och hälsosystemSammanfattning : CrossFit® has gained popularity as a functional training method that caters to individuals with varying levels of fitness, including those with little to no athletic background. Regardless, shoulders represent the highest injury rate in this sport, most frequently associated with pull-up variations. LÄS MER
4. Börspsykologi i kristider : En undersökning av människans förmåga att göra irrationella val
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Bakgrund: Coronapandemin och den pågående invasionen av Ukraina har satt människors vardag såväl som de finansiella marknaderna i en ovanlig situation. Kombinationen av båda händelserna har lett till ett oroligt marknadsläge med bland annat stigande inflation och stigande räntor. LÄS MER
5. Transcreation in Translation : A study of the use and importance of transcreation in the Swedish translations of English marketing slogans
Master-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutetSammanfattning : This thesis explores the importance of transcreation in the translation of marketing slogans and how experience is pivotal when translating. The overall aim is to offer an insight into how professional and non-professional translators tackle translation problems in the form of rhetorical devices common to marketing language. LÄS MER