Sökning: "icke-religiös livsåskådning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden icke-religiös livsåskådning.

  1. 1. Studiebesök i religionskunskapsundervisningen : Didaktiska möjligheter och utmaningar utifrån den  icke-konfessionella skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Anna-Catrin Larsson-Snygg; [2019]
    Nyckelord :Studiebesök; Religonskunskapsundervisning; Icke-konfessionell skola;

    Sammanfattning : Studiebesök som undervisningsform i religionskunskap kan innebära både didaktiska möjligheter och utmaningar. Vidare kan det vara komplicerat att ta med eleverna in i religiösa lokaler under obligatorisk undervisningstid, då skolan som sådan ska vara icke-konfessionell. LÄS MER

  2. 2. "En biosfärisk samhörighet" : En didaktisk studie av Arne Næss ekosofi T utifrån Anders Jeffners livsåskådningsteorier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Filip Paepke; [2017]
    Nyckelord :Ecosophy; view of life; religious education; Arne Næss; Anders Jeffner; Ekosofi; livsåskådning; religionskunskapsundervisning; Arne Næss; Anders Jeffner;

    Sammanfattning : I slutet av 1960-talet uppstod den djupekologiska rörelsen där bland annat filosofen Arne Næss genom boken Økologi, samfunn og livsstil: utkast till en økosofi (1973) gav upphov till namnet ekosofi, en ekologisk filosofi som skulle kunna vända den negativa trenden av miljöförstörelse. Ekosofin har senare kommit att benämnas som en livsåskådning vid sidan av andra livsåskådningar så som existentialism och humanism. LÄS MER

  3. 3. Livsåskådningars framställning : En textanalys på tre läroböckers framställning av icke-religiös respektive religiös livsåskådning.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionssociologi

    Författare :Lina Rönnemo; [2014]
    Nyckelord :icke-religiös livsåskådning; religiös livsåskådning; religion; läroboksanalys; textanalys; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyse and compare how religious and non-religious world views are described and represented in three Swedish textbooks. The main question of this study is: How do three textbooks for the first stage of religious studies in high school represent non-religious and religious world views based on the text analysis tools: ethos, modality and transitivity? The three textbooks that are being analysed and compared were produced in the years of 2000, 2002 and 2009. LÄS MER