Sökning: "icke-stereotypa bilder"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden icke-stereotypa bilder.

  1. 1. Normbrytande reklam : En multimodal studie av hur språkliga och visuella resurser används i normbrytande reklam

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Jenni Björkqvist; [2019]
    Nyckelord :Försvarsmakten; Arbetsförmedlingen; multimodality; sociosemiotics; norm- breaking; non-stereotyped images; advertisement; communication; linguistics; Försvarsmakten; Arbetsförmedlingen; multimodalitet; sociosemiotik; normbrytande; icke-stereotypa bilder; reklam; kommunikation; språkvetenskap;

    Sammanfattning : This study examines two norm-breaking advertising campaigns. Through a sociosemiotic multimodal analysis I have examined a selection of advertising images from two norm-breaking campaigns: Försvarsmakten’s campaign Kom som du är and Arbetsförmedlingen’s campaignGör plats. LÄS MER

  2. 2. Normkritiska och informativa porträtteringar av historiska kvinnor : Problematiken i att skapa icke-könsstereotypa illustrationer

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Josefine Bäckvall; [2018]
    Nyckelord :Informativ illustration genus;

    Sammanfattning : This thesis discusses how informative illustrations about women’s history can be done with the help from gender perspectives, semiotics and picture telling. It’s hard to inform about women in stereotypical portrayals, since they mostly highlight women’s beauty and looks. LÄS MER

  3. 3. Normbrytande reklam - En kvalitativ studie av reklamkampanjer som har fått etiketten normbrytande reklam

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Emmelie Tilly; [2017]
    Nyckelord :normbrytande reklam; reklamutformning; reklamutveckling; representation; icke-stereotypa bilder; samhällsförändring; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker reklamkampanjer som i artiklar har fått etiketten normbrytande reklam. Med en semiotisk bildanalys har jag undersökt innehåll och utformning i kampanjerna och genom semi-strukturerade kvalitativa intervjuer med upphovsmännen bakom kampanjerna har jag undersökt strategin. LÄS MER