Sökning: "icke-västerländsk litteratur"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden icke-västerländsk litteratur.

  1. 6. Syns inte finns inte? : En undersökning om hur minoriteter och mångkulturalitet synliggörs i lärares skönlitteraturval

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Nawaz; [2018]
    Nyckelord :skönlitteratur; centralt innehåll; svensklärare; gymnasial utbildning; minoritetsgrupper; mi-noriteter; icke-västerländsk litteratur; icke-västerländska författare; internationella författar-skap; svenska författarskap; mångkultur; interkultur;

    Sammanfattning : Minoritetsgrupper har fått allt större uppmärksamhet i samhället, likaså har diskussioner om diskriminering på grund av hudfärg, etnisk eller kulturell bakgrund och jämlikhet fått större plats i media. Dock visar statistiken på att hatbrotten och diskrimineringen mot dessa människor ökat i Sverige. LÄS MER

  2. 7. Hela världens skönlitteraturer? : En diskursanalytisk studie om svensklärares förhållningssätt till icke västerländsk skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Robin Lindqvist; Ebba White; [2017]
    Nyckelord :discourse; fiction from outside of the Western world; inclusion; integration; exclusion; teaching literature; teachers in the Swedish language; upper secondary school; diskurs; icke västerländsk skönlitteratur; inkludering; integrering; exkludering; litteraturundervisning; svensklärare; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : This study investigates teaching of fiction from outside of the Western world. The study was conducted via a discourse analysis of five semi structured interviews with upper secondary school teachers in Swedish language and literature. LÄS MER

  3. 8. Som en brygga över kulturer helt enkelt : Lärares förhållningssätt till icke västerländsk litteratur i gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Filip Elmersson; [2017]
    Nyckelord :Non western literature; Globalization; Canon; Multicultural; Education;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how four different upper secondary school teachers of Swedish relate to the global perspective and today’s multiculturalism when they do their teaching, and to examine how teachers reason and reflect concerning the use in Swedish teaching of literature written from a non-western perspective. To achieve the aim I have used a qualitative method, interviewing four Swedish teachers from two upper secondary schools. LÄS MER

  4. 9. Litteratur och kultur : Kulturell fostran genom skönlitteratur i läromedel från 1947 och 2010-talet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Kajsa Ragnarsson; [2016]
    Nyckelord :Läromedel; svenska; diakron undersökning; kultur; icke-västerländsk litteratur; kulturell identitet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 10. Kulturell identitet i En halv gul sol och Atlantens mage : En postkolonial läsning av två icke-västerländska romaner

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Simon Oxblod; [2013]
    Nyckelord :Chimamanda Ngozi Adichie; Half a Yellow Sun; Fatou Diome; The Belly of the Atlan- tic; cultural identity; Stuart Hall; Frantz Fanon; postcolonialism; hybridity; Swedish; upper secondary school; non-western literature; Chimamanda Ngozi Adichie; En halv gul sol; Fatou Diome; Atlantens mage; kulturell identitet; Stuart Hall; Frantz Fanon; postkolonialism; hybriditet; svenska; gymnasiet; icke-västerländsk litteratur;

    Sammanfattning : This study analyses two non-western novels used in the subject of Swedish in upper secondary school: Fatou Diomes The Belly of the Atlantic and Chimamanda Ngozi Adichies Half a Yellow Sun. Looking at how the books female main character relate to Stuart Halls theory of cultural identity, I come to the conclusion that they somewhat differently relate to an essential ”authentic” self. LÄS MER