Sökning: "icke-västerländska texter"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden icke-västerländska texter.

  1. 1. Intersektionalitet och maktstrukturer i skönlitteraturens värld : En läromedelsgranskning av skönlitterära texter i en läroboksserie i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Emma Kihlberg; Ylva Atle; [2019]
    Nyckelord :Text analysis; discourse analysis; intersectionality; study material; power structures; Textanalys; diskursanalys; intersektionalitet; läromedel; maktstrukturer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolans värdegrund bygger på tanken om alla människors lika värde och skolan ska arbeta för att motverka maktstrukturer som exempelvis könsmönster och rasism. Under sin grundskoleutbildning får elever ta del av en stor mängd skönlitteratur, vilket delvis sker genom läroböcker. LÄS MER

  2. 2. En analys av representationen av kön och etnicitet i läroböcker i ämnet svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Amy Roxburgh; [2019]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; läromedelsanalys; skönlitterära författare; litterär kanon; isärhållandet logik; normtänkandets logik; postkolonialt perspektiv; De Andra ; diskursiva praktiker; kön; etnicitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om läroböcker utgivna efter Gy11s införande var mer jämställda, än läroböcker utgivna innan Gy11, vad gäller förekomsten av kvinnliga och manliga europeiska och utomeuropeiska författare. Med grund i några av Skolverkets (2011) riktlinjer och värden och med utgångspunkter i genusteori, postkolonialt perspektiv samt diskursanalys räknades förekomsten av kvinnliga respektive manliga europeiska och utomeuropeiska författare såväl som vilket utrymme respektive grupp fick. LÄS MER

  3. 3. Den Vite Mannens Totem : Övermänniskor och imperialism i verk av Jack London

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för svenska och litteratur; Filosofiska fakulteten

    Författare :Jim Blomqvist; [2011]
    Nyckelord :Jack London; imperialism; Friedrich Nietzsche; övermänniska; orientalism;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att enligt nämnda frågeställning utvinna en systematisk klassificering av Londons karaktärer utifrån Nietzsches text. Detta innebär i en imperialistisk kontext, med utgångspunkt i den postkoloniala teori formulerad av Edward Said, en problematisering av dikotomin västerländsk och icke-västerländsk samt ett uppdagande av en etnisk-kulturell hierarki, där det västerländska, i form av den londonska övermänniskan, gestaltas som högst och urinvånaren, det icke-västerländska, som lägst. LÄS MER

  4. 4. Lära för livet - Kunskap, pedagogik och lärande i Rinzai Roku, The Analects och Daodejing. English titel: Learning for Life – Knowledge, pedagogy and learning in Rinzai Roku, The Analects and Daodejing.

    C-uppsats,

    Författare :Andreas Bytoft; Jonas Hellgren; [2010]
    Nyckelord :Konfucianism. Taoism. Zenbuddhism. Lärande. Pedago;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med föreliggande uppsats är att analysera, beskriva och diskutera tre icke västerländska lärotraditioners –rinzaizenbuddhism, taoism och konfucianism – idéer kring kunskap och lärande utifrån en urkund inom varjetradition. De frågor som uppsatsen ämnar besvara är:Vilka idéer om utbildningens roll/syfte framträder?Vilka idéer om lärarens person och arbete framträder i källorna?Vilket kunskapsideal framträder i våra källor?Vilka pedagogiska slutsatser kan man dra av dessa?Skiljer de sig åt? Finns det förenande drag?De tre källor som analyseras är samtliga primärkällor. LÄS MER

  5. 5. 66 svensklärares röster om skönlitteraturläsning på gymnasiet : en metastudie av 16 studentuppsatser

    M1-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Helene Börjesson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med mitt examensarbete har varit att undersöka hur svensklärare resonerar kring sina val av skönlitterära texter i litteraturundervisningen. Mitt undersökningsmaterial har utgjorts av 16 studentuppsatser där sammanlagt 66 svensklärare intervjuas. LÄS MER