Sökning: "ideal sociala medier"

Visar resultat 6 - 10 av 141 uppsatser innehållade orden ideal sociala medier.

  1. 6. Spegel spegel på väggen där, säg mig vem som vackrast på sociala medier är?” : En kvalitativ studie om skönhetsfilter och skönhetsretuschering på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Marianne Fayete; Jenny Berglund; [2023]
    Nyckelord :Socialmedia; beautyfilters; retouching; youngadults; qualitativemethod;

    Sammanfattning : Social media has become an integral part of the lives of many young people around the world, and has also brought new technical tools, partly in terms of the communication that takes place when publishing images. Researchers have recently become concerned about the potential negative impact that social media use can cause. LÄS MER

  2. 7. Sociala medier och fotbollsjournalistik : En kvalitativ studie av svenska fotbollsjournalisters användning av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Fredrik de Ron; Ludwig Falkenborg; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; Twitter; Journalistik; Fotbollsjournalistik; Media;

    Sammanfattning : Sedan dess tillkomst på sent 1990-tal har sociala medier revolutionerat kommunikations- och interaktionsmönster mellan individer, och till följd påverkat och förändrat diverse yrkesområden. Detta examensarbete utforskar sociala mediers roll inom den svenska fotbollsjournalistiken. LÄS MER

  3. 8. "Boys focus on girls, men focus on money" : En kvalitativ analys av maskulinitetsideal på TikTok

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Oscar Cassel Rousu; Oscar Öjling; [2023]
    Nyckelord :TikTok; Discourses; Masculinity; Hegemony; Recommendation algorithm; Social media; Gender norms; TikTok; Diskurser; Maskulinitet; Hegemoni; Rekommendationsalgoritm; Sociala medier; Könsnormer;

    Sammanfattning : The significant growth of the social media platform TikTok over the past years has led to trends being evoked on the platform. One trend, of which this study explores, is content related to ideals of masculinity that includes how men can change themself to become successful and achieve wealth. LÄS MER

  4. 9. Framingeffekter och bias i brottsbedömningar: en vinjettstudie om hur positiv och negativ framing påverkar bedömning av skuld

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Beatrice Johansson; Olivia Hjelte; Astrid Nilsson; [2023]
    Nyckelord :framingeffekter; ideala offer; kognitiva bias; könsbias; framing effects; ideal victims; cognitive biases; gender biases; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study has the purpose to investigate how individuals’ perception of crime, victimhood and guilt is influenced by framing effects and cognitive bias. The paper set out to evaluate these effects through the theories of ideal victims, victim blaming and just world theory. LÄS MER

  5. 10. Flödets Arkitekt : Hur medie- och informationskunnighet formar unga kvinnors upplevelser av skönhetsindustrin på Instagram

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Nadie Vainio Ali; Elin Torndal; [2023]
    Nyckelord :Unga vuxna; ungdomar; kvinnor; tjejer; digitalisering; sociala medier; Instagram; medie- och informationskunnighet MIK ; media literacy; media and information literacy; källkritik; reklam; informationsbeteende; informationspraktik; självbild; ideal;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate how media and information literacy (MIL) among young women affect their views on beauty-related advertisements and posts on Instagram, in accordance with infrastructure knowledge, mental health and purchase behavior. This is conducted through semi-structured interviews with 6 young Swedish women in the age range of 20-25 years old, through which an analysis of the retrieved answers is made. LÄS MER