Sökning: "ideala konsumenter"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden ideala konsumenter.

  1. 1. Nuets nomader - Konsumtionens betydelse för ungas identitetsskapande, En studie om konsumtion som stratifierande faktor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Johanna Printz; [2023]
    Nyckelord :Konsumtion; Konsumism; Identitetsskapande; Inkludering; Exkludering; Otillräckliga konsumenter; Ideala konsumenter; konnässörer; stratifiering.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva hur unga skolelever förhåller sig till konsumtion samt att undersöka hur deras identitetsskapande är kopplat till detta. Vidare vill jag studera hur olika grad av valfrihet blir en vattendelare och en samhällelig stratifieringsapparat. LÄS MER

  2. 2. Du är vad du kör : Hur konsumenter identifierar sig med samt skapar relationer till bilvarumärken

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Jern; Olivia Kotiranta; [2017]
    Nyckelord :Självuppfattning; varumärkespersonlighet; kongruens; bilvarumärken; BMW;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat på att människor är mer benägna att konsumera produkter som har en varumärkespersonlighet som kongruerar med den egna självuppfattningen om de har ett tankesätt som är individualistiskt. Inom konsumtion av bilmärken har framförallt män ägt och använt bilar för att förstärka deras självuppfattning. LÄS MER

  3. 3. Den eviga strävan efter idealet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Bogren; Annika Eriksson; Julia Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :Identity; Ideal; Culture; Personal brands; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel Den eviga strävan efter idealet En kvalitativ studie om samspelet mellan kvinnliga ideal, konsumenters identitet och personliga varumärken på Instagram Seminariedatum 2016-06-02 Ämne/kurs FEKH29, Examensarbete kandidatnivå, marknadsföring, 15 HP Författare Emma Bogren, Annika Eriksson och Julia Sjöberg Handledare Clara Gustafsson Begrepp Kvinnliga ideal, Personliga varumärken, Identitet, Konsumenter Problem Individers självbild utmanas ständigt av media på grund av de ouppnåeliga ideal som ofta framställs av media. Syfte Syftet med studien är att utifrån forskning kring varumärken, CCT och Self Concept Theory undersöka personliga varumärkens samverkan med kvinnliga ideal och på så vis bidra till forskning kring konsumentbeteende. LÄS MER

  4. 4. Tro, hopp och konsumtion - inom skönhetsindustrin

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Melina Grimlund; Helena Ankarcrona; [2009]
    Nyckelord :Skönhetsprodukter; Konsumtionsbeteende; Tro; Hopp; Mirakel; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att utforska den sakrala delen av skönhetskonsumtionen, förhållandet mellan konsumtion och teologi; vilken betydelse tro, hopp, och därigenom önskan om mirakel har för dagens konsumenter vad det gäller skönhetsprodukter. Vi har därmed valt en abduktiv ansats, då den kombinerar induktion och deduktion med den ytterligare aspekten av tolkning. LÄS MER

  5. 5. I valet och kvalet - Studenters tankar kring konsumtion

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Anna-Carin Elb; Carolina Johansson; [2008]
    Nyckelord :konsumtion; identitetsskapande; förhållningssätt; behov; begär; valmöjligheter; upplevelsen av konsumtion; ideala konsumenter; otillräckliga konsumenter; konnässör; avvikande konnässör; varumärken;

    Sammanfattning : Abstrakt Högskolan i Halmstad, Sektionen HOS, Programmet för sociologi och socialt utvecklingsarbete, Höstterminen 2007 Titel:I valet och kvalet, en undersökning om studenters tankar kring konsumtion Författare:Anna-Carin Elb och Carolina Johansson Dokument: C-uppsats Examinator:Magnus Ring Handledare: Åke Nilsén Syfte:Syftet med uppsatsen är att beskriva hur en grupp högskolestudenter upplever och förhåller sig till konsumtion. Vidare vill vi lyfta fram våra respondenters tankar om de valmöjligheter som konsumtions-samhället erbjuder samt hur deras behov och begär efter marknadens produkter tar sig uttryck och därtill även hur de använder dessa som ett medel för att framställa sig själva. LÄS MER