Sökning: "ideationell struktur"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden ideationell struktur.

  1. 1. Skrivutvecklingens moment, kopplat till läroplanenfrån Lgr69 till Lgr11 med samspel till utvaldaläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fredrik Dahlgren; [2021]
    Nyckelord :Läroplan; Läromedel; textanalys; ideationell struktur; barns utveckling; kursplan;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en textanalys där syftet är att granska hur skrivutvecklingen har framställts sigfrån läroplanen 1969, till den nuvarande läroplanen som började användas 2011. Detanalyseras också tre olika läromedel i relation till de olika läroplanerna för att se relationenmellan läroplanerna och läromedlet som förhåller sig till läroplanen. LÄS MER

  2. 2. Olika språk förmedlar olika kulturer : En studie av textanalys av IKEA:s katalog

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ying Wang; [2020]
    Nyckelord :textanalys; ideationell struktur; interpersonell struktur; interkulturell; inifrånperspektiv; utifrånperspektiv; social försiktighetsstrategi; förtrolighetsstrategi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är genom textanalys undersöka hur interkulturella skillnader påverkar den ideationella strukturen och den interpersonell strukturen i texter på olika språk. De texterna är valda utifrån IKEA:s svenska och kinesiska katalogen 2020. LÄS MER

  3. 3. Porträtteringen av Israel-Palestinakonflikten i läromedel för gymnasieskolan : En komparativ läromedelsanalys

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Ismael Zerroug Strömstedt; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religion; erbjuden mening; påbjuden mening; semiotik;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka och analysera hur Israel-Palestinakonflikten porträtteras i läromedel som används i religionskunskapsundervisningen i gymnasieskolan. I studien har jag undersökt hur tre olika läromedel som används i gymnasieskolan porträtterar konflikten med utgångspunkt i tre olika teoretiska ansatser för att urskilja subjektivitet, partiskhet och hur semiotik används för att insinuera underliggande meningar. LÄS MER

  4. 4. Stödord som en metod för läs- och skrivutveckling : En studie om hur stödord används som ett hjälpmedel i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Nina Hansson; Pernilla Bassmann; [2019]
    Nyckelord :Key words; grade 3; text content; subject text; student texts; SFL; ideational function; textual function; Stödord; årskurs 3; textinnehåll; källtexter; elevtexter; SFL; ideationell metafunktion; textuell metafunktion;

    Sammanfattning : Studien har som mål att undersöka om stödord är en fungerande metod för att välja ut relevant information ur en faktatext i två klasser i årskurs 3. 31 elever deltar i studien. Eleverna väljer stödord ur en text de läser och skriver sedan en egenproducerad text med utgångspunkt i källtexten. LÄS MER

  5. 5. Med bråk i sikte – en innehållsanalys av två svenska läroböcker i matematik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lovisa Albinsson; [2018-08-07]
    Nyckelord :Innehållsanalys; matematik; bråk; åk 4; åk 5; lärobok; vardagsnära; modeller; brukstextanalys.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka hur bråk presenteras i ett urval av svenska matematikböcker med avseende att ta reda på hur innehållet kopplas till elevers vardag och vilka modeller som används för att konkretisera bråk. Tidigare forskning har visat att matematikämnet är det skolämne där en lärobok används i störst utsträckning. LÄS MER