Sökning: "ideell sektorn"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden ideell sektorn.

  1. 1. Internt varumärkesbyggande i ideella idrottsföreningar : En kvalitativ studie om hur ideella idrottsföreningar influeras av strategier kring internt varumärkesbyggande

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anton Ignatius; Oskar Bergsman; [2022]
    Nyckelord :Internal brand building; communication; motivation; values; nonprofit work; non-profit sport clubs; payment; Internt varumärkesbyggande; kommunikation; motivation; värderingar; ideellt arbete; ideell idrottsförening; arvode;

    Sammanfattning : Inledning - Idrottens ideella föreningar är en av de viktigaste samhällsnyttorna i Sverige. Dessa är beroende av ideell arbetskraft, kraft som har en nedåtgående trend. LÄS MER

  2. 2. Volontärers upplevelser av att stötta tjejer med psykisk ohälsa på Tjejzonen och betydelsen av återkoppling i uppdraget

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Signe Fridell; Helena Olsson; [2022]
    Nyckelord :Mental illness; Feedback; Tjejzonen; Volunteer; Non-profit organization; Psykisk ohälsa; Återkoppling; Tjejzonen; Volontär; Ideell förening;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett folkhälsoproblem som ökar nationellt och internationellt. I Sverige är den psykiska ohälsan ojämnt fördelad och den största ökningen går att se bland unga tjejer. LÄS MER

  3. 3. Att vara chef i ideella organisationer : En kvalitativ studie om ledarskap, makt, värderingar och politisk styrning

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Marie Antman; [2021]
    Nyckelord :Ideella organisationer; ledarskap;

    Sammanfattning : Den här studien har titeln: Att vara chef i ideella organisationer. Det är en kvalitativ studie som rör ledares uppgifter i organisationer som präglas av värderingar, makt och politiskstyrning. Studien är gjord av mig, Marie Antman, som examenarbete på Högskolan Väst inom ramen för kursen Magisterprogram i ledarskap vårterminen 2021. LÄS MER

  4. 4. Kommersialism, mer än bara ett fenomen : En studie av kommersialismen inom svenska herrelitföreningar och om den miljö de verkar i, i förhållande till yttre partners.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Oskar Ahlbin; Marcus Svensson; [2020]
    Nyckelord :Non-profit hybrid organizations; Marketing of the non-profit sector ; Non-profit association; public limited companies plcs ; Sports public limited companies Sport plcs ; Swedish Hockey League SHL ; Swedish Super League SSL ; Handball League; Allsvenskan; Ideella hybridorganisationer; marknadisering av den ideella sektorn ; ideell förening; aktiebolag AB ; idrottsaktiebolag IdrottsAB ; Svenska Hockeyligan SHL ; Svenska Superligan SSL ; Handbollsligan; Allsvenskan;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att undersöka herrelitföreningarnas beroende av yttre partners. Samtidigt lyfta fram elitföreningarnas användning av kommersiell verksamhet och hur det påverkar deras ekonomi. LÄS MER

  5. 5. Att kommunicera som en ideell organisation : En surveystudie om marknadsföringskanaler och marknadsföringsmetoder

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Nemanja Todorovic; Jonathan Gauffin; [2020]
    Nyckelord :Non-profit organizations; marketing; marketing channels; marketing methods; marketing choices; social media; Ideella organisationer; marknadsföring; marknadsföringskanaler; marknadsföringsmetoder; marknadsföringsval; sociala medier;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar ideella organisationer inom den svenska ideella sektorn samt deras prioriteringar av val i marknadsföring i form av marknadsföringskanaler och marknadsföringsmetoder. Ideella organisationer bedriver verksamhet utan vinstsyfte och har ofta som mål att sprida ett budskap, en vision, ett uppdrag eller att hjälpa till i olika sammanhang. LÄS MER