Sökning: "identifiera elever med fallenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden identifiera elever med fallenhet.

  1. 1. Muntliga uppgifter för elever med matematisk fallenhet : En granskning av muntliga uppgifter för årskurs 6

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Gustav Klaesén; [2021]
    Nyckelord :läromedel; nationella prov; muntliga uppgifter; matematik; främja lärande; matematisk fallenhet; årskurs 6.;

    Sammanfattning : Studien är en granskning av ett frisläppt nationellt delprov i matematik och ett läromedel för årskurs 6. Uppgifterna som granskas är muntliga uppgifter där eleverna ska diskutera och resonera. LÄS MER

  2. 2. Utmanande uppgifter för elever med matematisk fallenhet : En granskning av uppgifter i matematikläromedel för årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Åsa Forsö; Gustav Klaesén; [2020]
    Nyckelord :fallenhet; läromedel; matematik; problemlösningsuppgifter; stimulera; uppgifter; utmanande; utmaning; årskurs 6;

    Sammanfattning : Studien är en läromedelsgranskning där uppgifter i valda läromedel granskas för att se ifall uppgifterna är utmanande för elever med matematisk fallenhet. Läromedlen i granskningen är ämnade för elever i årskurs 6. Uppgifterna som undersökts är läromedlens problemlösningsuppgifter. LÄS MER

  3. 3. Rika problemlösningsuppgifter i matematik för årskurs 6 : - med fokus på det matematiska innehållet, lärares undervisning i problemlösning samt elever med matematisk fallenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Karolina Lang; Elin Ahlgren Veinfors; Malin Andersson; [2020]
    Nyckelord :fallenhet; läromedelsanalys; matematik; rika matematiska problem; problemlösning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och analysera rika matematiska problemuppgifter i ett vanligt förekommande läromedel för årskurs 6. Studien ämnar även att, genom intervjuer med undervisande matematiklärare, undersöka om och hur lärares undervisning utmanar elever med fallenhet för matematik. LÄS MER

  4. 4. Matematiska uppgifter för särbegåvade – finns det? : En empirisk studie om hur rika matematiska uppgifter identifieras i läromedel på lågstadiet samt hur uppgifterna kan berika alla elevers kunskapsutveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Marcus Mellström; Marie Hansson; [2020]
    Nyckelord :Matematisk fallenhet; särbegåvning; rika matematiska uppgifter; läromedel; heuristisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera huruvida det i tre utvalda läromedel, Prima Matematik 1B, Favoritmatematik 1B samt Mera Favoritmatematik 1B, kan identifieras rika matematiska uppgifter utifrån Sheffields tio kriterier. Studien ämnar även undersöka hur uppgifterna i urvalet eventuellt kan bidra till att utveckla alla elevers kunskapsutveckling inom ämnet. LÄS MER

  5. 5. Jag är färdig med uppgiften, nu då? : Hur synliggör man elever med fallenhet för matematik och hur påverkas de av den sociala miljön så som hem och skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emmy Berglin; Hilde Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Fallenhet; matematik; fallenhet för matematik; skolan; sociala miljöer; identifiera elever med fallenhet; metoder; kreativa tester; psykologer;

    Sammanfattning : Litteraturstudien handlar om elever med fallenhet och vad som definieras som särbegåvad eller att ha en fallenhet. Hur kan särbegåvade elever bli uppmärksammade och vilka metoder används till detta samt hur påverkas elever med särbegåvning av de sociala miljöerna hem och skola. LÄS MER