Sökning: "identitet andraspråksinlärning"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden identitet andraspråksinlärning.
1. Translanguaging inom spelbaserad SO- och samhällskunskapsundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : I denna studie tillämpas translanguaging inom spelbaserad SO- och samhällskunskaps-undervisning. Studien genomfördes i en flerspråkig klass på folkhögskola, där majoriteten av eleverna är emergent flerspråkiga. LÄS MER
2. Några lärares upplevelser av integrerad svenska som andraspråksundervisning: möjligheter och utmaningar
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fyra lärare i grundskolans tidigare år säger att de arbetar för att ge andraspråkselever stöd i utvecklingen av deras andraspråk genom en integrerad svenska som andraspråksundervisning där både elever med svenska som modersmål och elever med svenska som andraspråk undervisas parallellt i samma klassrum. Den kvalitativa datainsamlingsmetoden i form av semistrukturerade intervjuer användes för att undersöka vilka didaktiska metoder lärarna uppger att de använder för att ge andraspråkselever stöd i utvecklingen av deras andraspråk samt vilka styrkor och utmaningar dessa lärare beskriver när det kommer till en integrerad svenska som andraspråksundervisning. LÄS MER
3. "Kom hit och ge mig lite farligheter" : en studie om lärares upplevelser av att undervisa flerspråkiga elever
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Det är idag en ökning av mångkulturalitet i det svenska samhället, något som ökar antalet flerspråkiga elever och skolan måste därför ge utrymme för språklig utveckling. Forskning visar dock att det enbart talas svenska i undervisningssammanhang, flerspråkiga elever ges inte möjlighet att använda olika språk vid kommunikation. LÄS MER
4. Flerspråkighet i förskoleklassen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka vilka metoder och strategier förskollärare använder för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskoleklass, samt vilka utmaningar pedagogerna möter. Resultatet visar att det saknas teoretiska och praktiska kunskaper för att arbeta med flerspråkiga elevers språkutveckling i förskoleklassen. LÄS MER
5. Modersmålets roll i andraspråksinlärning : En kvalitativ studie om åtta SFI-elevers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I denna studie har en kvalitativ metodansats med semistrukturerade intervjuer använts som datainsamlingsmetod. Urvalet har gjorts efter ett bekvämlighetsurval. Åtta SFI-elever har intervjuats. Studiens resultat visar att modersmål är en viktig resurs som stärker och underlättar andraspråksinlärning. LÄS MER