Sökning: "identitet film"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden identitet film.

  1. 1. Fjällens bönder i Sveriges exotiska periferi : föreställningar om samer i 1930- och 1940-talsvideo- och filmklipp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Elias Larsson; [2023]
    Nyckelord :Samer; Lappar; Exotifiering; Den andre ; Rasism; Rasifiering; Föreställd gemenskap; 1930-tal; 1940-tal; Video- och filmklipp; Renskötsel; Journalfilm; Filmanalys; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Minoriteter har i alla tider blivit utsatta för att vara annorlunda majoriteten. Samer är ett sådant exempel. Den här studien utforskar hur denna olikhet har kommit att presenteras i svenska video- och filmklipp från 1930- och 1940-tal. Det som står i fokus är hur samerna (minoriteten) har föreställts av svenskar (majoriteten). LÄS MER

  2. 2. ”Du skulle ta livet av dig. Du skulle det. Eller hur?” : Makt och maktlöshet i romanen Stöld utifrån en intersektionell analys med ett didaktiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johanna Adriansson; [2023]
    Nyckelord :Intersektionalitet; didaktiskt perspektiv; kön; klass; etnicitet; ålder; identitet; Stöld; svenskämnet; gymnasiet; Sápmi; minoritet; urfolk; nordisk kolonialism;

    Sammanfattning : The study aimed to investigate how power and powerlessness are created and portrayed in Ann-Helén Laestadius novel Stöld (2022) and what didactive implications the novel has for teaching at a high school level. Based on an intersectional perspective, it was analyzed when the axes of power gender, class ethnicity and age co-vary where power versus powerlessness occurs. LÄS MER

  3. 3. Filmanvändning inom historieundervisning i gymnasiet: upplevelser från båda sidor av klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Joan Cornejo Svensson; [2022]
    Nyckelord :Historia; Avsikter; Filmanvändning; Historiebruk; Historiemedvetande; Historieundervisning; Övergripande mål; Historiekultur; Film; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Den här studien analyserar historielärares avsikter med att använda film i sin undervisning i gymnasieskolan. Syftet är att undersöka lärarnas deklarerade avsikter och jämföra dem med historieämnets övergripande mål samt elevernas respons till filmanvändning i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. "Jag vill springa mot något, inte bort" : en religionsantropologisk och religionssociologisk undersökning av Stephen Kings filmserie DET som senmodern övergångsrit.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Liebl; [2022]
    Nyckelord :övergångsrit; ungdomskultur; religion; att bli vuxen; film; tematisk analys; Arnold van Gennep; Thomas Ziehe;

    Sammanfattning : Den snabba samhällsutvecklingen har lett till nya möjligheter, men också nya utmaningar för ungdomar som står på tröskeln till vuxenvärlden. Livet för unga människor idag är i stor utsträckning präglat av val där idéer hämtas från den globala populärkulturen och digitala sociala forum, där detta tjänar som inspiration till att individualisera den egna livsåskådningen och identiteten. LÄS MER

  5. 5. Det vita bandet – en teoretisk mall för främjandet av historisk empati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Lukas Olofsson; [2022]
    Nyckelord :historisk empati; fiktiv spelfilm; historiedidaktik; gymnasiet; historieundervisning. historical empathy; motion picture; history didactics; history education; upper secondary school.;

    Sammanfattning : Motion pictures have been used in the history classroom for a long time. Despite that fact, there are not a lot written about how this can be done. This essay, therefore, explores the possibility of a theoretical frame with the aim for a motion picture to promote the development of historical empathy among students. LÄS MER