Sökning: "identitet i konsumtionssamhälle"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden identitet i konsumtionssamhälle.
1. Etisk konsumtion - ett krav eller en bluff? : en kvalitativ innehållsanalys av kritikstormen mot Nakd i en tid präglad av ett politiserat konsumtionssamhälle
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur en protest mot ett företags socialt ohållbara arbetsvillkor framställs av anställda, influencers, följare och journalister i media och skapar en diskussion om konsumentmakt i en samtid präglad av en socialt hållbar konsumtion. I den samtida debatten om en socialt hållbar konsumtion växer en diskurs om etisk konsumtion, det vill säga att enskilda individer kan skapa ett bättre samhälle genom medvetna val på marknaden. LÄS MER
2. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER
3. Konsumerar vi kärleksförbindelser som vi konsumerar trendvaror? : En kvalitativ studie om relationen mellan individers konsumtionsbeteende och huruvida de väljer att upprätthålla eller avsluta kärleksförbindelser.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : I ett föränderligt samhälle där traditionella strukturer övergått till moderna har såväl samhället som dess invånare reformerats. Sociala relationer har blivit lika reflexiva som samhället de verkar i och växlar i en takt som gör dess innehåll likgiltigt och vidare utbytbart. LÄS MER
4. Visuell identitet på Instagram : En kartläggning av grafik på second handföretags instagramkonton
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik; Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund Medvetenheten om vår miljöpåverkan och intresset för ett mer hållbart konsumtionssamhälle har ökat. För att uppnå de globala målen för en hållbar utveckling, behöver miljöpåverkan från konsumtionen minska. LÄS MER
5. Klimatparadoxen - Konsumtionens roll i en miljömedveten identitet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Tidigare forskning kring klimat och identitet har framför allt fokuserat på hur vi kan förstå varför vissa människor konsumerar miljömedvetet, eller hur konsumtionen och identiteten hör ihop. Få studier har kopplat ihop just en miljömedveten identitet och den klimatsmarta konsumtionen, inte minst utifrån tanken om att vi lever i ett konsumtionssamhälle. LÄS MER