Sökning: "identitet klädinköp"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden identitet klädinköp.

  1. 1. Att göra ett val : En studie av individers inställning och aktioner angående (hållbar) konsumtion, kläder och identitet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för kultur, samhälle, form och medier

    Författare :Riina Kauppi; [2020]
    Nyckelord :Hållbarhet; miljö; konsumtion; identitet; kläder;

    Sammanfattning : I denna studie skapas förståelse kring konsumtion, kläder och identitet. Studiens syfte är att granska vilka orsaker, värderingar och sinnebilder som ligger bakom konsumtion av kläder på den individuella nivån. Dessa teman utforskades via kvalitativa samtalsintervjuer som genomfördes med sex informanter. LÄS MER

  2. 2. Skänka eller slänga? Unga kvinnors syn på avyttring av kläder

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Amelie Björnman; Irma Kaloper; [2012]
    Nyckelord :Kvinnor; konsumtion; kläder; avyttringsalternativ; avyttringsbeslut;

    Sammanfattning : Idag lever vi i ett konsumtionssamhälle där trender ständigt förändras, vilket medfört att konsumenter alltid efterfrågar det senaste som finns på marknaden. Klädföretag tillhör den bransch där det populära ”fast fashion” modet blivit alltmer vanligare och innebär att nya klädkollektioner erbjuds från vecka till vecka. LÄS MER

  3. 3. The Black Dahlia

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Camilla Sjöberg; Ingrid Ludvigson; [2008]
    Nyckelord :målgrupp; marknadspotential; bygga varumärke; marknadsföring;

    Sammanfattning : Svenskorna är kända världen över för att vara både modemedvetna och trendkänsliga. Vi läser trendtidningar, modebloggar, och älskar att shoppa. Åren efter gymnasiet kanske vi läser vidare eller skaffar oss ett jobb utan kvalifikationskrav. Detta gör att vi föredrar att handla våra modeplagg så billigt som möjligt. LÄS MER