Sökning: "identitet med hjälp av kläder"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden identitet med hjälp av kläder.

  1. 11. Ungdomars tankar om stil : En studie om 16 åringars klädstil

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Hans Meyer Diaz; [2016]
    Nyckelord :Identitet; personlighet; smak; klädstil; livsstil;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka ungdomars tankar om klädstil. Hur uttrycker ungdomar sin klädstil? Vad betyder ungdomars klädstil för dem? Metod Studien använder sig av kvalitativa intervjuer. Fyra 16 åriga elever intervjuades. En ljudinspelare och intervjuguide användes som hjälp. LÄS MER

  2. 12. Jag är det jag äger - en studie om vad konsumtion betyder för barns identitetsskapande och sociala relationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Anna Nydahl; [2014]
    Nyckelord :sociologi; konsumtion; barn; identitet; sociala relationer; Bauman; Goffman; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem/Bakgrund: I relativt tidig ålder försöker individen finna sig själv och skapa sin identitet. Med hjälp av yttre attribut som exempelvis kläder kan individen visa omgivningen vem han är. Konsumtionsvaror anses således ha fått en större betydelse för skapandet av identiteten. LÄS MER

  3. 13. Identitetsskapande genom skor - En studie om individers konsumtion i relation till deras identitetsskapande

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sebastian Hallenius; Tomas Jermer; [2013]
    Nyckelord :skor; konsumtion; identitet; varumärke; kläder; identitetsskapande; gruppidentitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur skor fungerar som identitetsskapare hos individer. Uppsatsens titel är: Identitetsskapande genom skor – En studie om individers konsumtion i relation till deras identitetsskapande. LÄS MER

  4. 14. Skänka eller slänga? Unga kvinnors syn på avyttring av kläder

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Amelie Björnman; Irma Kaloper; [2012]
    Nyckelord :Kvinnor; konsumtion; kläder; avyttringsalternativ; avyttringsbeslut;

    Sammanfattning : Idag lever vi i ett konsumtionssamhälle där trender ständigt förändras, vilket medfört att konsumenter alltid efterfrågar det senaste som finns på marknaden. Klädföretag tillhör den bransch där det populära ”fast fashion” modet blivit alltmer vanligare och innebär att nya klädkollektioner erbjuds från vecka till vecka. LÄS MER

  5. 15. Grafisk profil till ett företag som tillverkar handgjorda textilprodukter av naturmaterial : Hur kan en hemsida kommunicera ett varumärke?

    Kandidat-uppsats, Grafisk teknologi

    Författare :Anna Köpmans; [2012]
    Nyckelord :Corporate identity; visual identity; graphic profile; graphic manual; brand; web-site; website design; e-commerce; online brandning; Företagsidentitet; visuell identitet; grafisk profil; grafisk manual; varumärke; hemsida; webbdesign; e-handel; online branding;

    Sammanfattning : Målet med detta examensarbete var att skapa en grafisk profil till företaget Lyst Form AB som bedriver större delen av sin affärsverksamhet via en hemsida. Företaget säljer handgjorda kläder och accessoarer i lintyg. En teoretisk del i arbetet tar upp hur varumärket kan kommuniceras genom hemsidan. LÄS MER