Sökning: "identitet mode"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden identitet mode.

  1. 1. Mode och identitet : Klädedräktens sociala symbolvärde i renässansens Italien

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Marianne Kinn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Du är hur du klär : en kvalitativ studie om mäns klädkonsumtion i relation till identitet och självbild

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ella Olofsson; Malin Ella Assmann; Emilia Heribertsson; [2023]
    Nyckelord :Identity; clothing consumption; young men; self image; fashion; Identitet; klädkonsumtion; unga män; självbild; mode;

    Sammanfattning : Kläder är inte bara ett funktionellt måste för oss människor, utan fungerar även som ett verktyg för att uttrycka vår identitet och självbild. Genom att konsumera kläder kan vi kommunicera personlighet, värderingar och känslor till omvärlden, och genom klädval kan vi skapa en känsla av samhörighet med andra som delar våra klädstilar och preferenser. LÄS MER

  3. 3. När miljön är på modet : En diskursanalys av konsumenters inställningar till modeindustrin och hållbara alternativ

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Freja Scott; [2023]
    Nyckelord :modeindustrin; fast fashion; massproduktion; second hand; begagnade kläder; hållbarhet; cirkulär ekonomi; konsumtion; identitet; status; hygien;

    Sammanfattning : Modeindustrin har en av de främsta och mest skadliga rollerna i den rådande vanvården av planeten, som gör sig ständigt påmind i olika samhälleliga forum. Uppkomsten av så kallad fast fashion har sedan millennieskiftet exempelvis bidragit till den ökande mängden utsläpp och avfall samt den alltmer akuta uttömningen av naturresurser. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers uppfattning om digitaliseringen i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Rasmus Björkqvist; Andreas Damber; [2023]
    Nyckelord :Digitization; One-to-One; Social studies; Student perspective;

    Sammanfattning : This study describes upper secondary school students' perception of the One-To-One digitization with a focus on the subject of social studies. The work also reports on whether there is any socioeconomic difference between students' perception of the OTO digitalization. LÄS MER

  5. 5. Konsten att bygga och stärka varumärken inom klädbranschen : Skapandet av ett hållbart och medvetet mode

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Daniella Boija; Axel Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Brand; branding; brand equity; brand identity; consumer; differentiation; purpose-driven marketing; Differentiering; konsument; varumärke; varumärkesbyggande; varumärkesidentitet; varumärkeskapital; syftesdriven marknadsföring;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur fyra klädföretag bygger och stärker sina varumärken för att differentiera sig på en konkurrensutsatt marknad. Klädföretag valdes specifikt då branschen är unik med utmaningar och trender som kan påverka varumärkesbyggandet. LÄS MER