Sökning: "identitet och utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden identitet och utvecklingsstörning.

  1. 1. Stigma i gymnasiesärskolan : - Lärares upplevelser av stigma hos elever på gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Victor Steinbrecher; Peter Ingemansson; [2021]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; Intervjuer; gymnasiesärskola; Stigma; Goffman; Speciallärare med inriktning utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Denna uppsats bottnas i vår, som verksamma lärare på gymnasiesärskolan, upplevelse av stigmatisering hos elever på nationella gymnasiesärskolan. Syftet har varit att undersöka om och hur verksamma lärare gymnasiesärskolan upplever stigmatisering hos elever som nyligen blivit placerade på gymnasiesärskolan och hur det påverkar elevernas identitet, lärande och framtidsutsikter. LÄS MER

  2. 2. En likvärdig medborgare - utvecklingsstörning i samhället : Övergången mellan gymnasiesärskolan och integreringen på den öppna arbetsmarknaden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Tony Adolfsson; Adam Skogsmo; [2016]
    Nyckelord :Förberedelser; identitet; svårigheter;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om personer med en utvecklingsstörning, närmare bestämt deras övergång från gymnasieärskolan till den öppna arbetsmarknaden i Umeås kommun. Den beskriver skolans förberedande insatser samt vilka svårigheter som finns i övergången till- och i arbetslivet. LÄS MER

  3. 3. "Jag var liksom svår att hantera" - elevers upplevelse av inkludering och identitetsskapande i gymnasiesärskolan

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elsa Andersson; [2016]
    Nyckelord :identitet; identity; inkludering; gymnasiesärskola; särskola; utveckingsstörning; elevperspektiv; intersektionalitet; lindrig utvecklingsstörning; student perspective; learning disability; mild intellectual disability; inclousion; special school;

    Sammanfattning : Recent research show that young people with mild intellectual disabilities are raising complaints against the society´s demand for categorization in order to provide the right amount of support (Ineland, Molin & Sauer 2013, Tideman 2012). This study’s purpose is to find out how students attending a senior high school for people with intellectual disability, are affected by their school attendance in their identity making. LÄS MER

  4. 4. ”Jag var liksom svår att hantera” – elevers upplevelse av inkludering och identitetsskapande i gymnasiesärskolan

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elsa Andersson; [2016]
    Nyckelord :identity; learning disability; mild intellectual disability; special school; inclousion; inkludering; utveckingsstörning; lindrig utvecklingsstörning; gymnasiesärskola; särskola; student perspective; elevperspektiv; identitet;

    Sammanfattning : Recent research show that young people with mild intellectual disabilities are raising complaints against the society´s demand for categorization in order to provide the right amount of support (Ineland, Molin & Sauer 2013, Tideman 2012). This study’s purpose is to find out if and how students attending a senior high school for people with intellectual disability, are affected by their school attendance in their identity making. LÄS MER

  5. 5. Vem är jag? : Elevers upplevelser av delaktighet och identitetsutveckling i gymnasiesärskolan utifrån tidigare skolgång.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Stoltz; [2015]
    Nyckelord :Delaktighet; elevperspektiv; gymnasiesärskola; identitet; tillhörighet; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva gymnasiesärskolelevers upplevelser utifrån tidigare skolgång, där de gått integrerat i grundskolan, samt synliggöra hur övergången till gymnasiesärskolan påverkar deras identitetsutveckling. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om utvecklingsstörning, styrdokument, specialpedagogiska perspektiv och identitet och delaktighet. LÄS MER