Sökning: "identitet stigma KASAM"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden identitet stigma KASAM.

  1. 1. Vägen till arbete för unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning : Möjligheter och hinder på arbetsmarknaden – En allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Nuradin Mohamed Nur; Samsam Mohamud; [2023]
    Nyckelord :Labor market; living conditions; young adults with intellectual disabilities ID ; employers; stigmatization; exclusion; the transition from upper secondary school to working life.; Arbetsmarknaden; livsvillkor; unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning IF ; arbetsgivare; stigmatisering; exkludering; övergången från gymnasiesärskola till arbetslivet;

    Sammanfattning : Att ha ett lönearbete är centralt för individens tillvaro och identitet. En av grupperna i samhället som har det svårast att etablera sig på arbetsmarknaden är individer med funktionsnedsättning. LÄS MER

  2. 2. Maskrosbarn: Vuxna maskrosbarns identitet och välbefinnande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Michael Baran; Petra Danielsson Jannesson; [2022]
    Nyckelord :dandelion children; neglect; identity; well-being; conditions for growing up; resilience; maskrosbarn; vanvård; identitet; välbefinnande; uppväxtvillkor; motståndskraft;

    Sammanfattning : Trots att 500 000 barn växer upp med minst en förälder som lider utav någon form av psykisk ohälsa, missbruk eller som utsätter dem för våld så saknas det ändå kunskap om hur detta påverkar individen i vuxen ålder. Syftet med denna studie är därför att skapa förståelse för hur uppväxtvillkoren bidragit till att skapa identiteten maskrosbarn samt hur det påverkat individens välbefinnande i vuxen ålder, med utgångspunkt i det subjektiva välbefinnandet. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända elever i förberedelseklass : Utifrån ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Matilda Lundgren; Antonia Åberg; [2015]
    Nyckelord :Newly arrived children; school introduction; preparatory class; trauma; identity; Nyanlända elever; skolintroduktion; förberedelseklass; trauma; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till ökad kunskap om hur nyanlända elever introduceras in igrundskolan, samt för att få en ökad förståelse för hur dessa elevers tidigare erfarenheter kankomma att påverka dem i deras skolgång. Vad gäller trauma visar tidigare forskning att det ärviktigt att eleverna finner en trygghet i deras nuvarande situation för att kunna bearbeta derastidigare livserfarenheter och upplevelser. LÄS MER

  4. 4. Att finna sin unika egenart och bygga en positiv självbild för elever med utvecklingsstörning : - en fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Maria Svensson; [2015]
    Nyckelord :SOC; self-image; stigmatization; compulsory school for children with intellectual disabilities; intellectual disabilities; KASAM; självbild; stigmatisering; särskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : I läroplanerna för grund- och grundsärskolan står att läsa om skolans uppdrag att låta varje elev finna sin unika egenart för att aktivt kunna ta del i samhället. Många lärare inom och utom särskolan bär på frågan om hur de ska möta elever med utvecklingsstörning på bästa sätt. LÄS MER

  5. 5. Mellan Stigma och Stolthet - Om före detta missbrukares arbete i sociala arbetskooperativ

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Annika Möller; Hanna Olsson; [2009-01-15]
    Nyckelord :Sociala arbetskooperativ; missbruk; exitprocesser; KASAM; stigma;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att fördjupa kunskapen kring vad ett arbete i ett arbetskooperativ innebär för en person som lämnat ett missbruk bakom sig, när det gäller att bygga upp en ny identitet, finna ett meningsfullt sammanhang och bli delaktig i samhället. Våra frågeställningar är: • Vad innebär delaktigheten i det sociala arbetskooperativet för de före detta missbrukarnas syn på sig själva? • Vilken roll spelar det sociala arbetskooperativet i de för detta missbrukarnas liv utifrån gemenskapen på arbetsplatsen? • Hur kan arbetet på det sociala arbetskooperativet öka den före detta missbrukarens delaktighet i samhället? Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer utifrån frågeguide med tema. LÄS MER