Sökning: "identitet svenska som andraspråk"

Visar resultat 6 - 10 av 83 uppsatser innehållade orden identitet svenska som andraspråk.

  1. 6. ”Och min värld har blivit större”- En studie om flerspråkiga identiteter i dagens Sverige

    Master-uppsats,

    Författare :Vesna Bušić; [2022-11-02]
    Nyckelord :agency; flerspråkighet; identitet; identitetsförhandlingar; modersmål; svenska som andraspråk; positionering; språkbyte och språkbevarande; språk som kulturellt kapital;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att belysa hur fyra personer som kom till Sverige som flyktingbarn från Bosnien under 1990- talet förhandlat sina identiteter utifrån språk, valmöjligheter och agency. I studiens fokusgruppsamtal där deltagarna, som är i 30-årsåldern idag, diskuterar användning av sina språk får vi insikt i hur de positionerar sig och positioneras av andra så väl i samtalet som i sina berättelser om språkanvändningen över tid. LÄS MER

  2. 7. Flerspråkiga elevers möjlighet till att använda sitt modersmål iundervisningen : En komparativ analys med fokus på läroplanerna 2011 och 2022 i svenska somandraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Idman Abdullahi; Asma Nuuh; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; transpråkande; kodväxling; språkliga strategier; monokulturell; mångkulturell; enspråkig;

    Sammanfattning : Vår uppsats handlar om jämförelsen mellan läroplanerna 2011 och 2022. Vi har fokuserat på ämnet svenska som andraspråk där vi analyserar i eller vilken mån flerspråkighet samt modersmål tas upp. För drygt 10 år sedan var den genomsnittliga procentandelen av eleverna i skolan som hade ett annat modersmål än svenska 17 procent. LÄS MER

  3. 8. ”Jag önskar att jag kunde alla språk i världen” : En kvalitativ studie om gymnasielärares förhållningssätt till och användning av transspråkande i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Meliha Omerovic; Shaymaa Al-Fadhli; [2022]
    Nyckelord :attityder; flerspråkighet; förstaspråk; transspråkande; svenska som andraspråk; social rättvisa; social praktik; modersmål;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka gymnasielärares erfarenheter av och attityder tilltransspråkande samt fördelar och utmaningar lärarna upplevde med att använda entransspråkande pedagogik. I denna kvalitativa studie samlades data in genomsemistrukturerade intervjuer med fyra gymnasielärare. LÄS MER

  4. 9. Litteratur och identitetsutveckling : En kvalitativ studie om hur lärare resonerar kring val av skönlitteratur i kursen svenska som andraspråk 1 för att främja elevers identitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Svensson Ellinor; Thunborg Efi; [2022]
    Nyckelord :Identitetsutveckling; litteraturundervisning; svenska som andraspråk; integrerad undervisning; lättläst litteratur;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen om hur gymnasielärare väljer litteratur utifrån aspekten identitetsutveckling inom ämnet svenska som andraspråk, och om det föreligger någon skillnad i hur litteratur väljs utifrån om svenska som andraspråkselever undervisas separat eller gemensamt med svenskundervisningen. För att uppfylla studiens syfte valdes en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 10. En intervjustudie om lärares erfarenheter av och attityder till att inkludera elevernas förstaspråk i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Malmberg Chhimy; [2022]
    Nyckelord :Attityder; flerspråkighet; translanguaging; interdependensteorin; identitet; pedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka gymnasielärares erfarenheter av och attityder till att använda elevernas förstaspråk i undervisningen. I denna kvalitativa studie samlades data in genom semistrukturerade intervjuer med fem gymnasielärare i svenska som andraspråk. LÄS MER