Sökning: "identitet ungdomar sociologi"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden identitet ungdomar sociologi.

  1. 1. Ungdomars identitet och attityder på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Rani Kerio; [2023-08-29]
    Nyckelord :Attityd; identitet; mänskligt samspel; rollövertagande; socialt fält och sociala medier.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att sociologiskt analysera relationen mellan sociala medier och ungdomars identitetsskapande samt ungdomars upplevelser av sociala medier i relation till identitetsskapande. Frågeställningar: - Hur ser relationen ut mellan ungdomars identitet och sociala medier som ett socialt fält? - Hur upplever ungdomar att sociala medier påverkar deras identitetsskapande? Metod och material: För att erhålla ett tydligt resultat har tillvägagångssättet varit genom en kvalitativ metod som innebar semistrukturerade intervjuer med fyra respondenter mellan 17– 19 år gamla, detta för att få en djupare förståelse för ungdomars identitet och framför allt deras upplevelser på sociala medier. LÄS MER

  2. 2. Vuxenvärldens svek - En studie om varför unga engagerar sig i Fridays for future

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Louise Arndt; [2020]
    Nyckelord :Greta Thunberg; Fridays for future; klimatstrejk; klimatförändringar; sociala rörelser; protest; Social Sciences;

    Sammanfattning : Efter att Greta Thunberg i augusti 2018 satte sig utanför riksdagen med ett plakat med texten: “Skolstrejk för klimatet”, har en snabbt växande rörelse av unga klimataktivister startat, med budskapet att äldre generationer och politiker har svikit dem när de ignorerat klimathotet. Studien vill undersöka vad som fick ungdomar som tidigare inte deltagit i protester att agera och vilken roll Greta Thunberg haft i mobiliseringen av unga till det som senare kallas “Fridays for future”. LÄS MER

  3. 3. Fotbollskultur inom ungdomsfotbollen : Fotboll som kulturell företeelse och dess inverkan på den sociala identiteten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Serkan Degirmenci; Elisabeth Malaki; [2018]
    Nyckelord :Sociology; culture; social identity; rituals; belonging; football; Sociologi; kultur; social identitet; ritualer; tillhörighet; fotboll;

    Sammanfattning : Vi har valt utifrån ett sociologiskt perspektiv studera skillnader mellan elitsatsande och ickeelitsatsande föreningar. Syftet med vår studie är att få större förståelse om hur fotbollskulturer (elitsatsande och icke-elitsatsande) påverkar ungdomars sociala identitet. LÄS MER

  4. 4. "Jag är svensk men..." : En kvalitativ studie om inre konflikter hos svenskfödda ungdomar med utländsk bakgrund

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Alexandra Vasquez; Nessim Khalaf; [2016]
    Nyckelord :Socialization; culture; belonging; identity and identity conflict; Socialisation; kultur; tillhörighet; identitet och identitetskonflikt.;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie i sociologi, som baseras påintervjuer med svenskfödda ungdomar som känner tillhörighet med tre olika kulturella bakgrunder. Syftet med denna studie är att undersöka vilka faktorer som kan utgöra enmöjlig inre identitetskonflikt för ungdomar som innehar flera kulturella identiteter, samt hur dessa hanterar denna. LÄS MER

  5. 5. Vem är du bakom datorskärmen? : Who are you behind the screen?

    Kandidat-uppsats, Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Hanna Jonsson; Sabina Gustafsson; [2013]
    Nyckelord :identity construction; Facebook; Instagram; presentation; using; identitetsskapande; Facebook; Instagram; presentation; användande;

    Sammanfattning : Syftet i vår kandidatuppsats var att belysa gymnasieungdomars egna berättelser av sin presentation på Facebook och Instagram, och hur användandet påverkar deras identitetsskapande samt deras tankar kring användandet av dessa sociala medier. Vår studie är gjord utifrån en kvalitativ ansats där vi intervjuat nio ungdomar i tre fokusgrupper. LÄS MER