Sökning: "identitets- och meningsskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden identitets- och meningsskapande.

  1. 1. Populärkultur i undervisningen : Lärare och elevers uppfattning om populärkultur och historiebruk i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Daniel Islander; [2020]
    Nyckelord :Populärkultur; identitet och meningsskapande; historiebruk;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar populärkultur i undervisning igymnasieskolan ifrån ett identitets- och meningsskapande perspektiv.Syftet med undersökningen är att undersöka vilket förhållningssätt lärareoch elever har om populärkultur i undervisningssyfte. LÄS MER

  2. 2. Populärkultur i undervisningen : Lärare och elevers uppfattning om populärkultur och historiebruk i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Daniel Islander; [2020]
    Nyckelord :Populärkultur; identitet och meningsskapande; historiebruk;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar populärkultur i undervisning i gymnasieskolan ifrån ett identitets- och meningsskapande perspektiv. Syftet med undersökningen är att undersöka vilket förhållningssätt lärare och elever har om populärkultur i undervisningssyfte. LÄS MER

  3. 3. Ett identitets- och meningsskapande i denna av män bestämda historia : En läromedelsgranskning av hur kvinnor framställs i tre läroböcker för historieämnet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för humaniora

    Författare :Julia Ågren; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Läsförståelse genom kulturella barriärer : En litteraturstudie om skönlitteratur i det mångkulturella klassrummet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Ludvig Pålsson; [2017]
    Nyckelord :svenska; interkulturalitet; skönlitteratur; svenskdidaktisk forskning; mångkultur; gymnasiet; andraspråk; elever;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien undersöker vad aktuell svenskdidaktisk forskning säger om skönlitteraturens roll i det mångkulturella klassrummet. Uppsatsen har ett fokus på elevernas läsförståelse, och de faktorer som påverkar andraspråkselevers möjlighet att ta till sig texten som valts ut. LÄS MER

  5. 5. Hållbara Hökarängen- social hållbarhet, invånarnas relation till sitt centrum samt identitets och meningsskapande.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maja Elfström; [2017]
    Nyckelord :Social hållbarhet; centrumutveckling; identitets- och meningsskapande; Hållbara Hökarängen; socialt kapital; kulturellt kapital; konsumtion.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie gjordes inom ramen för projektet "Hållbara Hökarängen", inom vilket Stockholms största hyresvärd, Stockholmshem strävar efter att skapa ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart Hökarängen. Syftet är att få reda på besökarnas subjektiva upplevelser av centrumet, hur dessa relaterar till centrumet, önskan till förändring samt att få reda på vad social hållbarhet innebär för dessa. LÄS MER