Sökning: "identitetsskapande giddens"

Visar resultat 21 - 25 av 50 uppsatser innehållade orden identitetsskapande giddens.

  1. 21. Jag uppdaterar, alltså finns jag. : - Sociala medier som ny arena för identitetsskapande och reproduktion av genus

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Madlen Oanes; Emelie Hedin; [2015]
    Nyckelord :Sociala medier; sociala mekanismer; identitet; könsroller; genus; intrycksstyrning;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att närmare undersöka hur flickor i 18-årsåldern förhåller sig till normativ femininitet i sociala medier, detta genom att närmare studera vilka sociala mekanismer som kan tänkas ligga bakom deras upprätthållande av stereotypa könsroller i sociala medier och vidare belysa dess potentiella efterverkningar. Tidigare forskning och den teoretiska referensramen tar sin utgångspunkt i Giddens teori om individens identitetsskapande och den reflexiva självidentiteten, och utforskas vidare i förhållande till Goffmans dramaturgiska perspektiv där fokus läggs på förändrade villkor för intrycksstyrning i form av de möjligheter till strategisk självpresentation som erbjuds i sociala meder. LÄS MER

  2. 22. Unga och engagerade : En studie om identitetsskapande i progressiva ungdomsförbund i Umeå

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Adam Määttä; [2015]
    Nyckelord :Identitet; arbetarrörelsen; skillnad; likhet; senmodernitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att beskriva och analysera identitetsskapande bland ungdomar organiserade i arbetarrörelsens ungdomsförbund i Umeå. Undersökningen är baserad på sex stycken kvalitativa intervjuer med ungdomar som har varit engagerade i ungdomsförbunden. LÄS MER

  3. 23. Kvinnor från norra Sverige på sociala medier : En studie om hur kvinnor från norra Sverige framställer och använder sig av sociala medier som Stockholmsbor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Anna Maria Mårtensson; [2014]
    Nyckelord :sociala medier; identitetsskapande och modernitet;

    Sammanfattning : I den här studien undersöker jag hur självidentitetsprocessen går till med hjälp av sociala medier för kvinnor från norra Sverige som flyttat till Stockholm. Fokus ligger på att undersöka hur sju kvinnor framställer sig själva och hur de använder plattformarna Facebook, Instagram och Twitter. LÄS MER

  4. 24. Lev det perfekta livet, på Instagram : En intervjustudie om unga kvinnors självpresentation och identitetsskapande på Instagram

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emelie Byström; Therése Strindlund; [2014]
    Nyckelord :Instagram; självpresentation; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Instagram lanserades i oktober 2010 och är en applikation där du med hjälp av kamerafunktionen på din mobiltelefon eller din surfplatta kan dela med dig av bilder. Instagram tillåter sina användare att ta en bild, redigera den, för att sedan dela med sig av bilden till sina följare. LÄS MER

  5. 25. "J-vligt hög hitrate på sina bilder" : Identitetsskapande på Facebook ur betraktarnas ögon

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sanna Edsberger; [2014]
    Nyckelord :Facebook; Betraktare; Identitetspresentation; Identitetsbedömning; Goffman; Ideal;

    Sammanfattning : I dagens allt mer virtuella samhälle sker en stor del av interaktionen mellan individer i forum som inte längre kräver fysisk närvaro. Vi bildar oss digitala identiteter och kan på ett enkelt tillvägagångssätt styra de intryck vi vill förmedla. LÄS MER