Sökning: "identitetsskapande tjejer"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden identitetsskapande tjejer.

  1. 1. Why are you getting ready with me? : hur GRWM bidrar till identitetsskapande & ett mer inkluderande flickskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Isabella Hartman; Hanna Rosenqvist; [2024]
    Nyckelord :GRWM; TikTok; inkludering; konsumtion; identitet; symbolisk demokratisering; mainstreamkultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna fallstudie kommer det virala sociala mediefenomenet “Get Ready With Me” (GRWM) att utforskas. Genom en kvalitativ innehållsanalys har vi analyserat detta fenomen, för att kunna redogöra för hur Get Ready With Me-videor främjar ett inkluderat flickskap samt formar unga tjejers identiteter. LÄS MER

  2. 2. Influerad av influencers

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sandra Waldt; Michaela Eliasson; [2022]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Influerad av influencers. Universitet och program: Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Service Management, Retail. LÄS MER

  3. 3. “Oj, är det inte farligt där?" : En studie om identitetsskapande hos unga tjejer i "socialt utsatta områden" i Malmö

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Natalie Mamatsas; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ”socialt utsatta områden” kan komma att påverka identitetsskapandet hos unga tjejer. De unga tjejerna, som är mellan 18–25 år gamla, är uppväxta i Malmö och bor i områden som polisen listat som ”socialt utsatta” eftersom de präglas av socioekonomiska svårigheter och hög kriminalitet. LÄS MER

  4. 4. ”Ni känner dem inte, varför bryr ni er?”. En kvalitativ studie om unga vuxnas upplevelser av influencers.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Alexandra Rydh; Janina Larsson; [2020-06-02]
    Nyckelord :influencer; unga vuxna; identitetskapande; mellanmänskliga interaktioner; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka unga vuxnas syn på och upplevelsen av fenomenet influencers. Som en del av syftet vill vi få en förståelse av unga vuxnas upplevelser av fenomenet influencers som bidrar med en ökad kunskap som är av vikt i de professionellas arbete med unga vuxna. LÄS MER

  5. 5. SOCIALA MEDIER OCH DESS PÅVERKAN PÅ UNGA TJEJER

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Daniella Yalda; Izis Mankarious; [2020]
    Nyckelord :sociala medier beroende; unga tjejer; påverkan; välmående;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöktes det hur unga tjejer anser att de blir påverkade av social medieanvändning samt huruvida densamma kan liknas vid ett beroende. Datamaterialet bestod av tre fokusgrupper med unga tjejer i åldrarna 15–18 år. Sammanlagt var det 18 stycken deltagare. LÄS MER