Sökning: "identitetsskapande"

Visar resultat 11 - 15 av 1329 uppsatser innehållade ordet identitetsskapande.

  1. 11. Vardagen : unga kvinnor och medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Mathilda Gunnarsson; Alice Embe; [2024]
    Nyckelord :sociala medier; medieanvändning; genus; identitetsskapande; trender; livsstil; identitet; vardag; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks unga kvinnors användning av sociala medier och trender, utifrån genus- och identitetsskapande perspektiv. Genom en kvalitativ intervjumetod har sex unga kvinnor fått berätta om sin medieanvändning i vardagen, utifrån livsstil och trender. LÄS MER

  2. 12. Identitet och historia : En översikt av tidigare forskning kring historieämnet som ettidentitetsskapande verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yaiza Regueira; [2024]
    Nyckelord :egna berättelser; historiebruk; historiemedvetande; identitet; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Historieämnet i skolan ämnar utveckla elevers historiemedvetande, något som blandannat ger dem möjlighet att förstå sin närvaro i den historiska kontext de lever i.Identitetsskapandet som historieämnet medverkar i, påverkas av de narrativ och denhistoria som får ta plats i undervisningen. LÄS MER

  3. 13. Visuella komponenter som sätter tobaksfria nikotinprodukter i centrum : En kvalitativ semiotisk bildanalys med kompletterande textanalys av Vont, Volt och Zone X visuellla kommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nora Claesson; Lisa Persson; [2024]
    Nyckelord :Tobaksfria nikotinprodukter; Visuell kommunikation; Instagram; Varumärkesidentitet; Känslomässig varumärkeskommunikation;

    Sammanfattning : Följande studie granskar kommunikationen från tobaksfria nikotinföretag på Instagram. Syftet är att inom forskningsfältet marknadskommunikation, undersöka den visuella kommunikationen och kompletterande textuella element på Instagram och vilka kommunikativa strategier företagen använder sig av. LÄS MER

  4. 14. Spotify Wrapped : det digitala självporträttet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Viktor Österberg; [2024]
    Nyckelord :Spotify Wrapped; Identitetsbyggande; Självrepresentation; Social övervakning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ fallstudie som utforskar fenomenet Spotify Wrapped. Spotify Wrapped är en årlig resumé på musiken som användarna av musikplattformen Spotify har lyssnat på med statistik på användarnas mest lyssnade låtar, artister, genrer och dylikt. LÄS MER

  5. 15. Mellan utsatthet och hopp : En studie om socialt arbete för gatubarn i Kilimanjaro regionen, Tanzania

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Ester Fransson; Amanda Unnerstedt; [2024]
    Nyckelord :Street children; social work; social construction; identity; empowerment; relationship building; stigma; Gatubarn; socialt arbete; sociala konstruktioner; identitet; empowerment; relationsskapande; stigma;

    Sammanfattning : Studien ämnar att skapa en djupare förståelse för arbetet med gatubarn i Kilimanjaro regionen, Tanzania, samt undersöka verksamma faktorer för att främja barnens levnadsvillkor. Det empiriska materialet har samlats in genom fyra semistrukturerade intervjuer med socialarbetare från organisationen Amani Centre for Street Children. LÄS MER