Sökning: "identitetsutveckling i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden identitetsutveckling i skolan.

  1. 1. “Med det som sagt flerspråkighet är ju enresurs, och med den kan man skapa en arena.” : En kvalitativ studie om flerspråkiga lärares erfarenheter av undervisning av flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Angélica Andersen; Wilma Olsson Jerström; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; transspråkande; inlärning; modersmål; enspråkighetsnorm;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka flerspråkiga lärares förhållningssätt till flerspråkighet som resurs i undervisning med flerspråkiga elever. Undersökningen har sin utgångspunkt från två frågeställningar: Vilka utmaningar upplever flerspråkiga lärare med ett flerspråkigt klassrum? och Vilka positiva aspekter upplever flerspråkiga lärare att det finns med ett flerspråkigt klassrum? Frågeställningarna har besvarats utifrån studiens kvalitativa metod, intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Handskrift och digitalt skrivande i tidiga skolår : En studie av argument för och emot handskrift och digitalt skrivande i lärartidningar under åren 2020–2023

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Amanda Bergsten; Jennie Borgstedt; [2023]
    Nyckelord :didaktik; lärartidningar; argumentationsanalys; handskrift; digitalt skrivande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera debatten om handskrift och digitalt skrivande i 24 artiklar från Vi lärares tidningar under perioden 2020–2023. Under tidsperioden revideradesregeringens nationella digitaliseringsstrategi och en ny läroplan infördes. LÄS MER

  3. 3. Modersmålsundervisningens betydelse för flerspråkiga elevers identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jehan Saad Haza; Iman Alchihawi; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: flerspråkighet; lärande identitet; modersmål och transspråkande.;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att undersöka modersmålsundervisningens betydelse för flerspråkiga elevers lärande och identitet. Dessutom undersöker vi hur ämneslärare på en 7–9 skola samarbetar med modersmålslärare i syfte att utveckla elevernas identitet. LÄS MER

  4. 4. Bilderbokens påverkan på läslust : En litteraturstudie om hur bilderboken kan motivera läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Magnusson; Julia Mölzer Ericson; [2023]
    Nyckelord :Bilderbok; läslust; motivation till läsning; identitetsutveckling och livslångt läsande;

    Sammanfattning : Läsning genomsyrar elevernas hela skolgång och vardag, vilket betyder att elevernas motivation till läsning bör utvecklas tidigt. Bilderböcker är då ett vanligt inslag i de yngre åldrarna där elever får möjlighet att utforska samspelet mellan text och bild. LÄS MER

  5. 5. Skolans språksyn och transspråkandets påverkan hos andraspråkselever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Transspråk; Andraspråks elever; språksyn; enspråkighetsnorm;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en fördjupad kunskap kring den rådande språksynen i skolan och hur den i sin tur påverkar skolans undervisningssammanhang samt hur en transspråkande pedagogik kan påverka andraspråkselevers språk-, kunskap- och identitetsutveckling. Kunskapsöversikten baseras på tio vetenskapliga artiklar som har relevant koppling till frågeställningen. LÄS MER