Sökning: "idoler"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet idoler.

  1. 1. Barnens youtube-idoler : En studie av två svenska gaming-youtubers som informationsförmedlare

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Maria Svenningsson; [2023]
    Nyckelord :Let’s Play; influencer; sexism; racism; violence; YouTube; youtuber; Minecraft; Roblox; cognitive authority; Tomu; Duno; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This thesis explores a video phenomenon called “Let’s Play”, that allows people to share their gaming experience with an online audience, for example on YouTube. Let’s Play-videos are a favorite pastime with children. Yet, the knowledge about the information in these videos is sparse. LÄS MER

  2. 2. “Tänk om man kunde dofta genom telefonen”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maya Tran; Josefin Mårtensson; Emily Hörstedt; [2021]
    Nyckelord :Instagram; influencers; influencer marketing; sensorical products; word-of-mouth.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Tänk om man kunde dofta genom telefonen” – En kvalitativ studie om influencer marketing av sensoriska produkter ur ett konsumentperspektiv Seminariedatum: 2020-01-14 Ämne/kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Hörstedt Emily, Mårtensson Josefin, Tran Maya Handledare: Cerne Annette Nyckelord: Instagram, influencers, influencer marketing, sensoriska produkter, word-of-mouth. Syfte: Syftet med uppsatsen är att bidra till att försöka skapa en djupare förståelse inom kosmetikbranschen. LÄS MER

  3. 3. Jag ska bli trummis! : En studie om lusten att spela trummor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Emelie Johansson; [2019]
    Nyckelord :trummor; inspiration; lust; val; hermeneutik;

    Sammanfattning : Idag föreligger skillnader mellan män och kvinnor när det gäller val av instrument, detta är särskilt framträdande då det rör sig om instrumentet trummor. Frågan är vad som påverkar mäns och kvinnors val att spela trummor såväl som vad som lockar dem att fortsätta spela detta instrument. LÄS MER

  4. 4. När en popstjärna dör : – en etnologisk studie om hur den offentliga sorgen tog sig uttryck efter beskedet om David Bowies bortgång

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Öberg Linda Maria; [2019]
    Nyckelord :ethnology; public grief; public mourning; death in popular culture; fandom; identity; etnologi; offentlig sorg; ritualisering; sorgeprocesser; media; David Bowie; musik; populärmusik; popstjärnor; musikartister; fans; idoler; identitet; sorgearbete; sorgeseder; döden i massmedia;

    Sammanfattning : Public grief reactions is a recurrent phenomena that can seem incomprehensible to the onlooker and sometimes even to the mourners themselves. This case study on the death of David Bowie discusses what takes place when fans mourn an idol with the object to gain more insight into what these reactions are, say and do along with how these public grief reactions are connected to form, space and time. LÄS MER

  5. 5. Ritualiserad idoldyrkan på nätet : En studie om unga kvinnors upplevelser av att följa influencers på Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Olivia Mortensen; Kristina Franzén; [2019]
    Nyckelord :flöde; idoldyrkan; influencers; instagram; religion; rituellt beteende; sociala medier;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar unga kvinnors upplevelser och identifikationskänslor av att följa influencers på Instagram, där fokus ligger på att analysera det rituella beteendet som sker i samband med användandet av det sociala mediet.  Studiens syfte är att besvara följande frågeställningar: Hur påverkas unga kvinnor av influencers på Instagram? Kan fenomenet influencers på Instagram liknas vid en modern form av religion då det dels inkluderar rituella beteenden och dels innebär ett slags dyrkan där unga kvinnor tillskriver influencers en idolstatus som de vill identifiera sig med?   Teoretisk utgångspunkt för studien är olika psykologiska teorier kring människans behov och beteenden, som ligger inom ramen för religionspsykologi. LÄS MER