Sökning: "idrott äventyr"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden idrott äventyr.

  1. 1. Utbilda trädkramare, bergsbestigare eller tävlingsorienterare? : En intervjustudie om idrottslärares sätt att tala om friluftsliv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Erik Jorderud; Gabriel Ingemansson; [2023]
    Nyckelord :Platsresponsiv pedagogik; Diskursanalys; Friluftsliv; Friluftslivsundervisning; Aktivitetsdiskurs; Idrott- och hälsa; Utomhuspedagogik; Outdoor education;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med undersökningen är att skapa kunskap om hur idrottslärare på gymnasienivå talar om sitt arbete med friluftsliv. Analysen genomfördes med hjälp av en Foucault-inspirerad diskursanalys för att redovisa hur lärare talar om friluftsliv, naturen och ämnesplanen i förhållande till sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. Närmiljöns påverkan på friluftsliv : En intervjustudie om hur närmiljön påverkar kunskapsområdet friluftsliv och utevistelse på högstadieskolor i fjällmiljö jämfört med stadsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linn Eliasson; Malin Asplund; [2020]
    Nyckelord :Friluftsliv och utevistelse; undervisning och bedömning; närmiljö; ramfaktorer; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Friluftsliv och utevistelse är ett kulturarv i Sverige och har bevisats leda till en förbättrad hälsa. Därför finns det ett starkt stöd för friluftsliv och utevistelse i kursplanen för idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 3. Ett äventyr varje dag : en studie om hur äventyrspedagogik kan användas i den dagliga undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Johanna Fürst; [2015]
    Nyckelord :äventyrspedagogik; upplevelsebaserat lärande; utomhuspedagogik; idrott och hälsa; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att ta reda på hur lärare använder upplevelsebaserat lärande i undervisningen samt hur lärare och elever i grundskolans tidigare år upplever ett sådant arbetssätt.  Mina frågeställningar var följande: Hur kan man använda upplevelsebaserat lärande i den dagliga undervisningen? Hur upplever lärare och elever att det är att arbeta med äventyrspedagogik? Metod Jag utförde kvalitativa intervjuer med en lärare och arton elever på en skola som deltagit i ett äventyr. LÄS MER