Sökning: "idrott företag"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden idrott företag.

  1. 1. Supportras syn på sportswashing inom fotboll : En studie om fotbollssupportrars åsikter kring sportswashing och hur det har påverkat dem under VM i Qatar 2022

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

    Författare :Tobias Johansson; Robin Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Sportswashing; konsumtion; engagemang;

    Sammanfattning : Många skulle påstå att fotboll är världens största sport och intresserar flest personer över hela världen jämfört med andra sporter. Fotboll är mer än bara fotboll. Till viss del är det två lag som springer efter en boll, men för många som inte själva inte är på fotbollsplanen innebär sporten så mycket mer. LÄS MER

  2. 2. Har svensk fotboll en ljus framtid? : En studie om intäkter, kostnader och karaktäristiska drag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Nils Lavah; Mattias Broberg; [2023]
    Nyckelord :Intäkter; kostnader; Tv-rättigheter; fotboll; Allsvenskan;

    Sammanfattning : Den svenska fotbollen har under de senaste åren genomgått en kommersialiseringsprocess som inte bara har inneburit ökade publiksiffror och engagemang utan även ökade intäkter, framför allt från Tv-rättigheter. I denna process har bolagiseringen av svensk idrott varit en viktig milstolpe, att föreningar kunde gå från att vara ideella föreningar till att bilda Idrotts AB gav den svenska idrotten en ny dimension. LÄS MER

  3. 3. Monocular 3D Human Pose Estimation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Robert Rey; [2023]
    Nyckelord :3D Human Pose Estimation; Monocular Images; Deep Learning; Artificial Neural Networks; 3D Människokroppspositionsuppskattning; Monokulära bilder; Djupinlärning; Konstgjorda neurala nätverk;

    Sammanfattning : The focus of this work is the task of 3D human pose estimation, more specifically by making use of key points located in single monocular images in order to estimate the location of human body joints in a 3D space. It was done in association with Tracab, a company based in Stockholm, who specialises in advanced sports tracking and analytics solutions. LÄS MER

  4. 4. Sponsring, en marknadsföringsstrategi som inte utvärderas? : En kvalitativ studie om sponsringsarbeten och effektmätning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emil Ax; Hercules Öhlander; [2023]
    Nyckelord :Marketing strategy; Sponsorship; Sports; Sponsorship collaborations; Sponsorship objectives; Sponsorship effect; Marknadsföringsstrategi; Sponsring; Idrott; Sponsringssamarbeten; Sponsringsmålsättningar; Sponsringseffek;

    Sammanfattning : Bakgrund: När idrotten kommersialiserades så blev markandsföringsverktyget sponsring en central strategi för att kommunicera med marknaden. Idag används strategin av företagen för att nå målsättningar som ligger utanför den dagliga verksamheten. De flesta företag har målsättningar med sponsring, även om målen skiljer sig åt. LÄS MER

  5. 5. Kommersialiseringens utveckling inom en sport- och medierelation : En kvalitativ studie av Svenska Skidförbundet, sponsorerna och Viaplay

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna-Karin Strömstedt; Anton Petersson; [2022]
    Nyckelord :brand exposure; sponsors; Swedish Ski Federation; Viaplay; broadcast; varumärkesexponering; sponsorer; Svenska Skidförbundet; Viaplay; broadcast;

    Sammanfattning : Bakgrund Den kommersiella utvecklingen inom idrott har de senaste decennierna lett till nya möjligheter inom en sport- och mediarelation. Denna kan delas upp mellan flera sammanhängande parter där en idrottsorganisation attraherar sponsorintäkter, sponsorer söker varumärkesexponering och broadcast bolag vill skapa intäkter via reklam och nya abonnenter. LÄS MER