Sökning: "idrott hälsa särskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden idrott hälsa särskolan.
1. Synen politiker i barn-och ungdomsnämnder har på fysisk aktivitet hos barn
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapiSammanfattning : Bakgrund: Stillasittande har under de senaste årtiondena blivit ett folkhälsoproblem. Fysisk aktivitet främjar hälsa och motverkar många hälsobekymmer. I Sverige bär respektive kommun ansvar för att de bestämda läroplanerna följs, vilket innefattar riktlinjer kring idrott och fysisk aktivitet på kommunala skolor samt inom särskolan. LÄS MER
2. Hälsa i särskolan : En studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med hälsa i särskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : I dagens samhälle är hälsa en viktig del i välbefinnandet. Folkhälsomyndigheten redogör föratt hälsan i Sverige är mycket god men att det finns en grupp där utvecklingen inte går lika snabbt framåt. Den gruppen är personer med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER
3. Särskolan i slöjden och slöjden i särskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Innan vi påbörjade vår lärarutbildning har vi båda sammanlagt arbetat med utvecklingsstörda under 14 år tid, som assistent, obehörig lärare och förälder. Vår erfarenhet från både verksamhetsförlagda utbildningsperioder och arbete i skolor har gjort oss medvetna om att flertalet slöjdlärare undervisar elever i grundskolan såväl som grundsärskolan. LÄS MER
4. Idrott och hälsa - ett ämne för inkludering? : En intervjustudie om idrottslärares syn på inkludering av elever från särskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen har varit att öka kunskapen om idrottslärares uppfattningar om inkludering av elever från särskolan och hur detta påverkar undervisningen i idrott och hälsa. Vilka förutsättningar är enligt idrottslärarna centrala i den inkluderande undervisningen? Vilka fördelar respektive nackdelar finns det för individen och gruppen i en inkluderande undervisningsmiljö? Hur ser idrottslärarna på utvecklingsmöjligheterna för individ och grupp genom inkludering i idrott och hälsa? Metod Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER
5. Varför ska de lindas in i en bomullsvärld? : En studie om hur idrottslärare resonerar kring betygssättning och kunskapsbedömning på grundsärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Uppsatsens syfte är att analysera och diskutera hur idrottslärare samt en person som är ansvarig för grundsärskolefrågor på Skolverket, resonerar kring betygsättning och skriftliga omdömen i idrottsämnet på grundsärskolan. Detta ska besvaras genom följade frågeställningar: Hur upplever idrottslärare undervisning och bedömning av kunskap i idrott och hälsa i grundsärskolan? Vilka fördelar respektive nackdelar finns med betyg respektive skriftliga omdömen i grundsärskolan? Vilka antaganden ligger bakom skillnader i kursplanen för idrottsämnet på grundskolan och grundsärskolan? Vad utmärker idrottsämnet avseende bedömning och inkludering i jämförelse med andra ämnen? Vilka ramfaktorer möjliggör respektive begränsar bedömningen av eleverna på grundsärskolan i idrottsämnet? Metod Kvalitativa intervjuer valdes för att få en mer djupgående inblick i hur respondenterna resonerar kring betyg och skriftliga kunskapsomdömen i idrott och hälsa på grundsärskolan. LÄS MER