Sökning: "idrott i skolan genus"
Visar resultat 11 - 15 av 52 uppsatser innehållade orden idrott i skolan genus.
11. Idrott & hälsa ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka genus i idrott och hälsa på högstadiet. Genom att förstå könsskillnaderna kan vi verka för en bättre genuspedagogisk undervisning. Detta har vi gjort genom en forskningsöversikt där vi har beskrivit genus i skolan samt hur pedagoger kan angripa området. LÄS MER
12. Gymnasieelevers upplevelser av Idrott & hälsa i skolan : En kvantitativ studie bland gymnasieelver
M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Idrott & hälsa är ett speciellt ämne i skolan då lektionerna inte genomförs i ett traditionsenligt klassrum utan i olika miljöer både inomhus och utomhus. På senare år så har tiden för ämnet idrott & hälsa avtagit avsevärt i skolan. LÄS MER
13. Idrottslärares uppfattning om dans i skolan : Idrottslärares uppfattning om det centrala innehållet "rörlighet till musik samt dans"
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Dans ska enligt läroplanen ingå i ämnet Idrott och hälsa. Den enskilde läraren avgör hur och vad dansmomentet ska innehålla. Syftet med denna studie var att utforska idrottslärares arbete med dans i sin undervisning. En kvantitativ tvärsnittsstudie genomfördes med hjälp av en webbaserad enkät. LÄS MER
14. Betygsskillnaden mellan flickor och pojkar i idrott och hälsa
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Länge har pojkar dominerat i betygen inom kunskapsämnet Idrott och Hälsa i skolan. Påsenare år har man kunnat se en förändring av detta då pojkar tenderar att i allt högreutsträckning inte uppnå betyget E eller högre enligt Skolverkets betygsstatistik. LÄS MER
15. Kompetens före kön : En kvalitativ studie av kvinnliga specialidrottslärares upplevelser i ett mansdominerat yrke
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet är att undersöka kvinnliga lärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta inom det mansdominerade yrket specialidrottslärare. Studien kommer svara på dessa frågeställningar: Varför har dessa lärare valt att arbeta som specialidrottslärare? Hur påverkas lärarna av att det är få kvinnliga kollegor inom ämnet specialidrott? Hur påverkas lärarna av att arbeta i en miljö där det är en överrepresentation av män? Metod Åtta kvinnliga specialidrottslärare handplockades utifrån vissa kriterier. LÄS MER