Sökning: "idrott i skolan genus"
Visar resultat 21 - 25 av 52 uppsatser innehållade orden idrott i skolan genus.
21. Traditionella könsmönster inomidrott och hälsa : En studie kring idrottslärares förhållningssättberoende på könstillhörighet hos eleven
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Vi har genomfört en studie som berör förhållningssätt där könsroller i ämnet idrott ochhälsa undersöks och analyseras. Studien ämnar undersöka lärares förhållningssättgentemot elever beroende på könstillhörighet samt elevernas förhållningssätt tillvarandra. LÄS MER
22. "Betygskrisen" i skolan : En kvalitativ undersökning av betygsskillnaden mellan flickor och pojkar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka gymnasielärares uppfattningar om varför det finns skillnader i betyg mellan flickor och pojkar, samt lärarnas uppfattningar om varför ämnet idrott och hälsa är enda ämnet pojkar har bättre betyg i än flickorna. För att ta reda på det här har en kvalitativ studie gjorts där insamlingen av information och empiri skett genom intervjuer av gymnasielärare. LÄS MER
23. Förmedlade budskap om genus och sexualitet : En kritisk granskning av läroböcker i idrott och hälsa på gymnasiet
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicinSammanfattning : Flickor och pojkar socialiseras in i skilda könsroller och till en heterosexuell miljö. Skolan är en plats som ska vila på demokratiska och inkluderande värderingar. Dock uppvisar forskningsresultat att skolan är en arena som tenderar att reproducera orättvisor i samhället. LÄS MER
24. ”Alla kan dansa!” : Synen på rörelse till musik samt dans i ämnet idrott och hälsa ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Dansen har funnits länge i människans närhet och den har olika betydelser beroende på vad individen har för uppfattning om dansens normer och uppbyggnad. Syftet med vår empiriska studie är att undersöka om pojkar och flickor har en liknande syn på ämnesområdet rörelse till musik samt dans i gymnasieskolan och i så fall varför eller varför inte de har det. LÄS MER
25. Manlig eller kvinnlig lärare i idrott och hälsa - spelar det någon roll vid betygsättning? : En kvantitativ studie av könets betydelse vid betyg och bedömning
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED); Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Den svenska skolan är, framförallt i de tidigare åren, en könssegregerad arbetsplats. På gymnasial nivå synliggörs en del av segregationen i ämnet idrott och hälsa, där det arbetar ungefär dubbelt så många män som kvinnor. Historiskt sett har killar dominerat ämnet både när det gäller betyg och inflytande över innehållet. LÄS MER