Sökning: "idrott kläder"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden idrott kläder.

  1. 1. "Jag bedömer vad jag ser" : En kvalitativ studie om idrottslärares syn på bedömning och lärande i förhållande till elevers klädval

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Caroline Ahlqvist; Elin Jacobsson; [2022]
    Nyckelord :Betygsättning; hygien; bedömning; rörelseförmåga; roller; sociokulturellt perspektiv; identitet; idrott och hälsa; allsidig rörelseförmåga;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats är att undersöka idrottslärares upplevda förmåga att bedöma elevers allsidiga rörelseförmåga i förhållande till deras klädval. Frågeställningarna var enligt följande: Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka deltagandet på lektionerna?; Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka lärandet? samt Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka bedömningen av allsidig rörelseförmåga?    Metod  Metoden som användes var en kvalitativ undersökningsmetod genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma högstadielärare spridda i Stockholmsområdet. LÄS MER

  2. 2. Idrottares varumärke på Instagram : En kvalitativ, retorisk analys av svenska idrottsprofilers varumärkesbyggande på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emil Karlsson; Ludwig Strömsten; [2022]
    Nyckelord :Sports; gender; social media; Instagram; stereotypes; brand; rhetoric; visual rhetoric; Idrott; genus; sociala medier; Instagram; stereotyper; varumärke; retorik; visuell retorik;

    Sammanfattning : Sociala medier är en viktig plattform för organisationer och individer när det kommer till att bygga ett varumärke. Genom att strategiskt planera sin kommunikation kan bland annat politiker, filmstjärnor och idrottare bygga upp sina personliga varumärken för att skapa relationer med sina följare. LÄS MER

  3. 3. Klädernas betydelse för undervisningen i Idrott och Hälsa : Idrottslärares uppfattningar av begreppet “idrottskläder” och vilken betydelse det har för elevers prestationer och resultat i undervisningen

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Johanna Sagner; David Edberg; [2022]
    Nyckelord :pe; physical; education; health; science; students; teacher; teaching; motivation; norms; idrott; idrottskläder; hälsa; vetenskap; idrottslärare; elever; lärande; motivation; normer;

    Sammanfattning : Syfte och forskningsfrågor: Syftet med studien var att undersöka och analysera hur idrottslärare uppfattar vad ”idrottskläder” är, samt deras uppfattningar om klädernas betydelse för möjligheten att delta och prestera i ämnet Idrott & Hälsa. Hur definierar lärare i Idrott och Hälsa “idrottskläder”? Hur uppfattar lärare i Idrott och Hälsa klädernas betydelse för elevers lärande och prestationer i ämnet Idrott och Hälsa? Hur upplever lärare i Idrott och Hälsa elevers idrottsklädval kopplat till motivation? Metod: I denna studie valdes en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer användes som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Minoritetstjejers upplevelse av svensk föreningsidrott

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Rebecca Kammerland; [2022]
    Nyckelord :Sports; minority girls; ethnicity; gender; Idrott; minoritetstjejer; etnicitet; kön;

    Sammanfattning : Människor som bor i så kallade utsatta områden riskerar att bli segregerade från övrigasamhället. Organiserad idrott kan bidra till att främja integrationen för minoritetsgrupper isamhället. Organiserad idrott värderas högt i Sverige av både staten och befolkningen, ochfysisk aktivitet främjar den psykiska och fysiska hälsan. LÄS MER

  5. 5. Skillnaden i porträttering av kvinnliga och manliga idrottare i svensk populärmedia : En kvantitativ studie om bristande jämställdhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Johanna Lagus; Sandra Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Equality; Gender; Media; Gender stereotypes; Female athletes; Visual representation; Feminism; Jämställdhet; Genus; Media; Könsstereotyper; Kvinnliga idrottare; Visuell Representation; Feminism; tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar : Syftet med denna kandidatexamensuppsats är att belysa skillnaden mellan hur kvinnliga och manliga idrottare framställs i media genom fotografier och hur det påverkar konstruktionen och/eller förstärkningen av könstereotyper och könsroller, vilket i sin tur försvårar arbetet för en jämställd idrott; utifrån RF:s jämställdhetsmål för 2025. Studien ämnar svara på följande frågeställningar: 1) Förekommer manliga idrottare i större omfattning än kvinnliga idrottare i media? 2) Blir kvinnliga idrottare marginaliserade i media genom att placeras senare i tidningen och på färre första sidor än manliga idrottare? 3) Porträtteras kvinnliga idrottare oftare på bilder i mindre storlek än manliga idrottare? 4) Framställs kvinnor på ett könsstereotypiskt sätt i media som begränsar möjligheter för en jämställd idrott? 5) Förekommer manligt kodade idrotter i större omfattning än kvinnligt kodade idrotter i media?6) I vilken utsträckning får kvinnligt kodade idrotter utrymme i media och vilket kön representeras mest i respektive kodad idrott?   Metod: Undersökningen genomfördes genom en kvantitativ innehållsanalys på 3153 bilder på idrottare i Sportbladet. LÄS MER