Sökning: "idrott normer"

Visar resultat 21 - 25 av 112 uppsatser innehållade orden idrott normer.

  1. 21. Mamma som fotbollstränare : En intervjustudie av hur det är att vara både mamma och fotbollstränare till sitt barn

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Lotta Selinder; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Föräldratränare spelar en avgörande roll för att föreningsfotboll för barn och ungdomar ska kunna bedrivas. Tidigare forskning har visat att det finns en särskild brist på mammatränare inom vissa mer historiskt mansdominerade idrotter, där fotboll utgör ett tydligt exempel. LÄS MER

  2. 22. Kroppsideal i idrott och hälsa : En kvalitativ studie av idrottslärares upplevelse av kroppsideal i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Shakhawan Rasuli; [2022]
    Nyckelord :Body; body image; norms; social media; physical education teachers; Kropp; kroppsideal; normer; sociala medier; idrottslärare;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte var att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa upplever att kroppsideal aktualiseras i undervisningen och hur de arbetar med det. De teoretiska utgångspunkterna i denna studie var Chris Shillings begreppsliga utveckling av Marcel Mauss, Emile Durkheim och Arthur Franks typologier. LÄS MER

  3. 23. ... lite muskler ska det vara : en intervjustudie om hälsoundervisningen i skolan ur ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Johanna Bodman; Anna Schneider; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka gymnasieelevers erfarenheter av hälsaundervisningen inom ämnet idrott och hälsa, samt undersöka hur gymnasieelevers kunskaper inom hälsa kan överföras till deras livsstil och användas utanför skolkontext. Kunskapen om elevernas upplevelse kan ge en ökad förståelse för hur hälsaundervisningen i skolan fungerar och eventuellt behöver justeras. LÄS MER

  4. 24. Formativ bedömning i Idrottspraktiken : Lärares uppfattningar om återkopplingens inverkan på undervisning och lärande i ämnet Idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Christoffer Eriksson; Carl-Christian Olsson; [2021]
    Nyckelord :Formative assessment; feedback; self assessment; peer assessment; physical education; qualitative interview study; Formativ bedömning; feedback; återkoppling; självbedömning; kamratbedömning; idrott och hälsa; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka högstadielärares idéer och tillämpning av formativ bedömning i ämnet idrott och hälsa, samt vilken typ av formativ bedömning lärarna anser hjälper eleverna bäst i deras lärande. Till studien hör följande frågeställningar: (1) Vilka idéer, värderingar och normer kännetecknar lärares uppfattning om formativ bedömning och dess tillämpning i undervisningen? (2) Vilken typ av formativ bedömning anser idrottslärare hjälper eleverna bäst i sitt lärande? (3) Vilka skillnader finns mellan idrottslärare i deras användning och konceptualisering av formativ bedömning? Studiens kvalitativa ansats har resulterat i semi-strukturerade intervjuer med sex verksamma lärare inom ämnet Idrott och hälsa (IH) i årskurs 7-9. LÄS MER

  5. 25. Inget intresse, inget inkluderingsarbete? : Idrottsföreningars förutsättningar för implementering av riktlinjer, med målet; ett ö kat föreningsidrottande för personer med funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Eriksson; Elsa Stocksén; [2021]
    Nyckelord :Sport; knowledge; norms; strategy 2025; Idrott; kunskap; normer; strategi 2025;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to deepen the knowledge about sports association's prerequisites regarding their inclusion work for people with disabilities. This study was constructed using a qualitative research method in which seven people were interviewed. LÄS MER