Sökning: "idrott och hälsa genus lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden idrott och hälsa genus lärare.

  1. 1. Hur framställs högstadieelevers motivation till idrott och hälsa i studentuppsatser? : En allmän litteraturöversikt om vad som framkommer i studentuppsatser gällande elevers motivation till idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Richard Pentéus; Viktor Ojala; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; elever; lärare; genus; self determination theory;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vad som framkommer i självständiga arbeten om högstadieelevers motivation till ämnet idrott och hälsa. Syftet är också att undersöka om uppsatserna påvisar skillnader i motivation till ämnet flickor och pojkar sinsemellan. Som metodval tillämpades allmän litteraturöversikt. LÄS MER

  2. 2. Maskulinitet i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Henrik Söderlind; Tobias Krona; [2022]
    Nyckelord :maskulinitet; genus; idrott och hälsa; normer; elever;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka maskulinitet inom ämnet idrott och hälsa. Arbetet utgår från frågeställningen Hur syns och återskapas maskulint genus i ämnet idrott och hälsa? Empirin är tolv källor insamlade med systematisk informationssökning från flertalet databaser. LÄS MER

  3. 3. Normkritisk pedagogik i ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie utifrån begreppen genus, kön och etnictet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Emma Vigren; Amanda Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Genus; kön; etnicitet; normkritik; normkritisk pedagogik; lärarutbildning; pedagogical content knowledge; norm; identitet.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att lärarutbildningar har misslyckats med att utbilda lärare kring normkritisk pedagogik där genus, kön och etnicitet är betydande faktorerna för elevernas resultat i skolan (Skolverket 2016a; Lundvall 2006; Barker 2017). Vårt syfte med studien var att ta reda på hur lärare arbetar med normkritisk pedagogik samt om och isåfall hur Linnéuniversitetet har förberett lärare i idrott och hälsa kring ämnet. LÄS MER

  4. 4. Under ytan – Flickors villkor i idrottsundervisningen : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Johanna Reimfelt; [2021]
    Nyckelord :Genus; Hegemonisk maskulinitet; Heteronormativ; Stereotyper.;

    Sammanfattning : Idrottsundervisningen har under en lång tid arbetat med att komma tillrätta med en undervisning som marginaliserar flickor. Att skolan i stort och Idrottsundervisningen specifikt producerar och reproducerar stereotypiska könsroller är ett problem, inte minst för att läroplanen tydligt slår fast att skolan har till uppgift att motverka just det. LÄS MER

  5. 5. "Menstruation är lika naturligt som att gå på toaletten" : En kvalitativ studie om lärares konstruktion av menstruerande flickor i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Jakob Gull; Eva Smit; [2021]
    Nyckelord :Berger och Luckmann; Genus; Hirdman; Idrott och hälsa; Inkludering; Menstruation; Menstruerande flickor; Socialkonstruktivistiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att menstruation påverkar kvinnors och flickors fysiska förmåga där undervisningen i idrott och hälsa inte är ett undantag. Problemen som lyfts är exempelvis att lärare har en negativ syn på menstruation vilket resulterar i att det inte berörs i undervisningen. LÄS MER