Sökning: "idrott och hälsa gymnasiet bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden idrott och hälsa gymnasiet bedömning.

  1. 1. Formativ bedömning i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet : En kvalitativ studie om idrottslärares möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marschall Valadi-Sumesaraie; Erik Pahlberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och hinder gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa upplever kring formativ bedömning samt vilka formativa strategier som främst kommer till uttryck i deras undervisning. Studiens material omfattar 6 lärarintervjuer som analyseras med hjälp av en tematisk analys och sätts i förhållande till tidigare forskning, skolans styrdokument och formativ bedömning såsom den definieras av utbildningsforskaren Dylan Wiliams. LÄS MER

  2. 2. Arbetsmiljön för lärare i ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie från lärare i idrott och hälsas synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sami Khalil; [2023]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; pedagogiskt arbete; idrott och hälsa; lärare; administrativt arbete;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka arbetsmiljön i yrket som lärare i ämnet idrott och hälsa. Studien utgår från följande frågeställningar: ·         Hur beskriver lärarna arbetet i ämnet idrott och hälsa? ·         Hur påverkas den psykiska hälsan när man arbetar som lärare i idrott och hälsa? ·         Hur arbetar skolorna för att främja en god arbetsmiljö? Metod Studien använder en kvalitativ metod och innehåller fyra intervjuer med lärare i idrott och hälsa på gymnasiet och en intervju med en rektor från en gymnasieskola. LÄS MER

  3. 3. Ett bortglömt område i idrottsundervisningen? : Gymnasieelevers upplevelser av undervisning om kroppsideal i idrott och hälsa 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hasan Demir; Elina Hagstedt; [2023]
    Nyckelord :Kroppsideal; bedömning; idrott och hälsa; gymnasiet; läroplansteori.;

    Sammanfattning : Kroppsideal är ett område som alla stöter på dagligen i någon form. Det är en del av det nuvarande vardagslivet och har ett stort inflytande på skolan. Att människan påverkas av kroppsideal har undersökts i ett flertal studier, där de upplyser att ungdomar är den grupp som påverkas i en större utsträckning. LÄS MER

  4. 4. Hur lärare i idrott och hälsa arbetar med och upplever dokumentation inför bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Mikael Plym; Olivia Henningsson; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; documentation practice; documentation tools; physical education and health; secondary school and upper secondary school; Dokumentationspraktik; dokumentationsverktyg; högstadiet och gymnasiet; idrott och hälsa; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet upplever arbetet med dokumentation inför bedömning. Vidare vill studien svara på frågor som behandlar lärarnas syn på hur, vad och varför dokumentationen sker samt hur lärarna upplever den egna dokumentationspraktiken och hur denna påverkas av yttre faktorer. LÄS MER

  5. 5. Från den realistiska världen till den digitaliserade datorvärlden : En kvalitativ studie kring gymnasielärarnas upplevelse av distansundervisning under Covid-19-pandemin

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Carlos Durmaz; Steven Man; [2022]
    Nyckelord :Distansundervisning; COVID-19; KASAM; idrott och hälsa; trångboddhet; digitala kompetenser;

    Sammanfattning : Syfte  Syftet med denna uppsats är att undersöka hur gymnasielärare med inriktning idrott och hälsa planerar sina lektioner utifrån läroplanen och hur de implementerar detta i distansundervisningen under covid-19 pandemin. Studien behandlar dessa forskningsfrågor: På vilket sätt organiserade gymnasielärarna distansundervisningen så att eleverna får tillgång till det centrala innehållet i förhållande till läroplanen? Vilka för- och nackdelar har distansundervisning ur ett lärarperspektiv? Vilket sätt har lärare bedömt elevers kunskap utifrån läroplanen? Metod Vi har använt oss av en kvalitativ metod och genomfört djupgående intervjuer med fem idrott och hälsa lärare. LÄS MER