Sökning: "idrott och hälsa omotiverade elever"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden idrott och hälsa omotiverade elever.

  1. 1. "Som godiset gott och blandat" : Vägen från omotiverade till motiverade elever i skolämnet idrott och hälsa.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :sofia jahnke; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; kompetens; motivation; självbestämmande; självbestämmandeteorin; tillhörighet.;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate what motivates students who were previously inactive and unmotivated but who are now active and motivated in the subject of sports and health. In this qualitative study, semi-structured interviews have been used as a method for collecting data to gain a deeper understanding of the student's perceptions and feelings. LÄS MER

  2. 2. Det är roligare ifall det är kul : En kvalitativ studie om hur omotiverade elever upplever lektionerna i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :David Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; idrott och hälsa; kompetens; lärare i idrott och hälsa; självbestämmande; självbestämmandeteorin; tillhörighet;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate what unmotivated pupils´ experiences, thoughts and feelings of the school subject physical education and health. To understand the pupils´ experience of physical education and health the Self-Determination theory has been used and the study has been based on the needs for competence, relatedness and autonomy to analyse the pupils´ motivation. LÄS MER

  3. 3. Rör det sig i klassrummet? En intervjustudie om 12 lärares syn på daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Laila Bernspång; Malin Lidmer; [2020-01-16]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; läroplan; hälsofrämjande; förebyggande insatser;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om vilka olika synsätt det finns bland lärare på fysisk aktivitet i skolan. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån tre frågeställningar som i tur och ordning berör hur lärare ser på daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen, om lärares undervisning innehåller fysiska inslag och om dessa inslag i så fall är kopplade till undervisningsinnehållet eller en separat aktivitet, samt vilka möjligheter och hinder lärare ser med att i sin undervisning implementera läroplanens skrivning om att skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen. LÄS MER

  4. 4. Orientering som friluftsliv? : En kvalitativ undersökning om hur lärare i idrott och hälsa talar om relationen mellan orientering och friluftsliv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Daniel Nowik; Amanda Tellström; [2019]
    Nyckelord :Outdoor education; Physical education; Orienteering; Curriculum; Place responsive; Gymnastic teachers view in outdoor education; Brown outdoor education; Brown; Becoming place; Foucault theory; Friluftsliv; Orientering; Samband mellan friluftsliv och orientering; Kursplan; Styrdokument; Idrott och hälsa; Idrottslärarnas syn på friluftsliv; Idrottslärarnas syn på orientering; Idrottslärare och friluftsliv; Idrottslärare och orientering; Friluftsliv och närområdet; Diskursanalys; Foucault;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärare i årskurs 7-9 talar om relationen mellan orientering och friluftsliv i ämnet idrott och hälsa. Frågeställningarna studien avser besvara är följande: Hur bedrivs undervisningen i friluftsliv och orientering? Vilka geografiska områden används för friluftslivsundervisning? Hur används de geografiska områdena i undervisningen?  Metod Datainsamlingen till studien gjordes i form av semistrukturerade intervjuer utifrån en intervjuguide. LÄS MER

  5. 5. Hur ska man motivera omotiverade elever : en kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa motiverar omotiverade elever att delta i undervisningen i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jesper Seger; [2019]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; Motivation; Skola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka vilka inkluderande metoder lärare använder, på en högstadieskola, i ämnet idrott och hälsa. Frågeställningarna är:  Hur motiverar läraren omotiverade elever att delta i undervisningen i idrott och hälsa? Hur arbetar lärare i idrott och hälsa för att omotiverade elever ska känna sig inkluderade i undervisningen? Metod Studien är kvalitativ med intervjuer som metod. LÄS MER