Sökning: "idrott och könsperspektiv"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden idrott och könsperspektiv.
1. Kön och idrott : En intervjustudie om idrottslärares föreställningar och strategier för sin undervisning på grundskolan ur ett könsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
2. Varför deltar du? : En kvantitativ studie om hur lärarens arbetssätt och ämnets lektionsinnehåll motiverar elever till att delta I ämnet idrott och hälsa utifrån ett könsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : I denna studie undersöktes elevers uppfattningar om hur de anser att lärares arbetssätt, ämnets lektionsinnehåll och om vad som motiverar dem till att delta i ämnet idrott och hälsa. Det un-dersöktes även om det fanns några eventuella skillnader mellan könen, det vill säga om flick-or och pojkar hade olika uppfattningar i frågorna. LÄS MER
3. Positiv och negativ förstärkning i skolan : En studie om hur lärare använder positiv och negativ förstärkning och skillnaden mellan pojkar och flickor
M1-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att studera lärares agerande gentemot elever under idrott- och hälsalektioner samt även ur ett könsperspektiv. Frågeställningen var hur lärare bemöter elever i form av positiv och negativ förstärkning och om skillnaden mellan pojkar och flickor. LÄS MER
4. Samundervisning eller könssegregerad undervisning i ämnet idrott och hälsa? : En kvalitativ undersökning angående idrottslärares val av undervisningsform i ämnet idrott och hälsa.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med detta examensarbete var att undersöka om det fanns någon skillnad i valet av undervisningsform mellan kommunala, invandrartäta högstadieskolor och kommunala, invandrarglesa högstadieskolor i Stockholm. Frågeställningar som söktes svar på var om kön, ålder, utbildning och tidigare arbetserfarenheter påverkar huruvida lärare väljer att använda samundervisning eller könssegregerad undervisning. LÄS MER
5. Utsatthet för mobbning inom skolämnet idrott och hälsa
Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : The aim has been to see if physical education (PE) is more an arena for bullying than swedish language education, in a swedish urban school. Furthermore to get an insight in the students sense of exposure to bullying in the locker room and during PE class. In the purpose is also included to analyse the answers in a gender perspective. LÄS MER