Sökning: "idrott spel"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden idrott spel.

  1. 1. Hur idrottslärare förankrar och didaktiskt anpassar bollspel i undervisningen : En kvalitativ studie kring hur lärare i idrott och hälsa årskurs 7-9 didaktiska anpassar bollspel för skapandet av lika förutsättningar i undervisningen samt hur bollspel förankras till aktuella styrdokument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Noah Näslund; Victor Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Bollspel; läroplansteori; didaktik; lärare; idrott och hälsa; styrdokument;

    Sammanfattning : I undervisningen i idrott och hälsa läggs mycket fokus på kunskapsområdet rörelse. Ofta blir det fokus på tävling och användning av bollspel, trots att bollspel inte uttryckligen står med i läroplanen. Detta är en potentiell påverkansfaktor till att elever missgynnas och riskerar att inte delta i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Hur idrottslärare ser på bollspel inom idrott och hälsa : En kvalitativ studie om hur idrottslärare motiverar bollspel i undervisningen

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Reza Ashari; Larsson Mattias; [2021]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; KASAM; läroplansteori; idrottsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse över hur idrottslärare i årskurs 7-9 motiverar bollspel i undervisningen med relation till kursplanen och det centrala innehållet, samt hur idrottslärare i årskurs 7-9 relaterar momentet bollspel till kunskapskraven. Hur motiverar idrottslärare i årskurs 7-9 bollspel som momentet i undervisningen med relation till kursplanen och det centrala innehållet? Hur relaterar idrottslärare i årskurs 7-9 bollspel som momentet i undervisningen till kunskapskraven? Metod: vi har valt att använda en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade frågor och de använda teorierna som varit till hjälp för att tolka resultatet är läroplansteorin och KASAM. LÄS MER

  3. 3. Lagidrottares erfarenheter av psykologiskt stöd vid återgång till idrott efter långtidsskada

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Sara Jacobsson; André Johansson; [2020]
    Nyckelord :Återgång till sport; Rehabilitering; Idrottsskada; Psykologisk beredskap; Psykologisk belastning; Rädsla; Prestation; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund När en idrottare drabbas av en omfattande skada som innebär att den blir borta från spel en längre tid kan det leda till flertalet olika konsekvenser, både fysiska och psykiska. Dessa faktorer har även en stor inverkan och betydelse när idrottaren ska återgå till sin idrott efter rehabiliteringen. LÄS MER

  4. 4. Gruppdynamik i idrott & hälsa : En kvalitativ studie av lärarens arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Axel Petersson; [2019]
    Nyckelord :Grupparbete; Gruppdynamik; Gruppindelning; Idrott och Hälsa.;

    Sammanfattning : Grupparbeten och arbete i par är en vanlig arbetsmetod i skolans värld. I ämnet idrott och hälsa är det till och med framskrivet som ett kunskapskrav (Skolverket, 2017a) för elever, exempelvis att delta i lekar och spel samt rörelse till musik. LÄS MER

  5. 5. Introduktion av lek och fysisk aktivitet på ett barnhem i Uganda

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Olle Willsund; Mirza Nuhic; [2019]
    Nyckelord :Barns fria tid; fysisk aktivitet; lek; fritidshem; barnhem; skola;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete har för avsikt att introducera och inspirera till lek och fysisk aktivitet genom organiserade aktiviteter. För att utveckla barnens fritid och ge möjlighet till lärande och lek introduceras aktiviteter som barnen senare kan genomföra på egen hand. LÄS MER