Sökning: "idrott teori grundskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden idrott teori grundskolan.
1. Hälsans betydelse i ämnet idrott och hälsa : En studie om hur lärare uppfattar hälsouppdraget i ämnet idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte Syftet med studien är att förstå hur lärare inom ämnet idrott och hälsa uppfattar och förhåller sig till ämnets hälsouppdrag. Följande frågeställningar kommer att behandlas: Hur definierar och tolkar lärare hälsobegreppet? Hur tolkar och arbetar lärare med ämnets hälsouppdrag? Vad anser lärare om ämnets hälsouppdrag? Metod För att besvara studiens syfte och frågeställningar genomfördes intervjuer med utgångspunkt i en kvalitativ ansats. LÄS MER
2. Fysisk aktivitet i skolan : En studie om implementering av fysisk aktivitet i grundskolan utöver ämnet idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är var undersöka implementeringsprocessen av fysisk aktivitet utöver ämnet idrott och hälsa på fyra grundskolor. Arbetets frågeställningar var: Vad är skolans incitament för ökad fysisk aktivitet? Vilka förberedelser genomfördes av skolan? Vilken typ av aktivitet är mest framträdande? Vilken roll spelar utvärdering i implementeringsprocessen? Vilka är de avgörande faktorerna i en implementeringsprocess? Metod: I arbetet användes en kvalitativ ansats och empirin samlades in genom intervjuer med fyra individer som på något sätt är ansvariga för en rörelsesatsning på respektive skola. LÄS MER
3. Undervisningens likvärdighet i idrott och hälsa ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka huruvida undervisningen i idrott och hälsa på högstadiet möjliggör likvärdiga förutsättningar för pojkar och flickor att utvecklas och nå kunskapskraven. Undersökningens syfte grundar sig i det faktum att tidigare forskning bland annat pekar på att pojkarna verkar vara de som tar störst plats i idrottsundervisningen, har större möjlighet till inflytande på undervisningen, är mer positivt inställda till ämnet och därmed mer aktiva under lektionerna. LÄS MER
4. ”Det är oftast jobbigast att man ska byta om med andra…” : En undersökning om varför elever i grundskolans senare år väljer att avstå från lektionerna i idrott och hälsa
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka elevers deltagande på lektionerna i idrott och hälsa samt undersöka vilka faktorer som bidrar till att elever i de senare åren i grundskolan väljer att avstå från lektionerna i idrott och hälsa. För att framkalla ett resultat användes en kvantitativ metod i form av gruppenkäter. LÄS MER
5. Hederskultur och dess uttryck inom idrott och- hälsa : I skuggan av ett jämställt samhälle
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : I denna socialantropologiska kandidatuppsats undersöks fenomenet hederskultur och hur hederskulturen påverkar idrott och- simundervisning i grundskolan, årskurs 7-9. Med kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer presenteras tre idrottslärares perspektiv på hederskultur, samt en skolkurators perspektiv och en socialsekreterares perspektiv. LÄS MER