Sökning: "idrott teori och praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden idrott teori och praktik.

  1. 1. ”Man måste ändå någonstans bry sig om sina elever och vara genuint intresserad av att lära känna dem” : Gymnasielärares beskrivningar av relationsskapande i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Emmi Alanen; Julia Bock; [2024]
    Nyckelord :Elev; idrott och hälsa; lärare; Nel Nodding; omsorg; omsorgsetik; relationer; relationsskapande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att goda relationer mellan lärare-elev och elev-elev har stor betydelse för elevers lärande, motivation och välmående i skolan (Aspelin 2015). Denna studies syfte var att undersöka idrott och hälsa lärares syn på relationsskapande i ämnet idrott och hälsa och dess betydelse för lärande inom ämnet samt hur lärarna beskriver att de arbetar med relationsskapande i undervisningen av idrott och hälsa. LÄS MER

  2. 2. Summativ bedömning av rörelseförmåga inom Idrott och hälsa. Ett problematiskt uppdrag för skolan. : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Daniel Olsson; [2023]
    Nyckelord :Summativ bedömning; Betygssättning; Rörelseförmåga; Idrott och hälsa; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie var att genom en systematisk litteraturstudie undersöka vilka argument det finns för respektive emot att rörelseförmåga bedöms summativt inom ämnet idrott och hälsa. Metod För att svara på syftet genomfördes en systematisk litteraturstudie där nio studier inkluderades. LÄS MER

  3. 3. "RÖRELSEKVALITETERNA ÄR JU DET SOM VÄGER ABSOLUT TYNGST” : En intervjustudie om gymnasielärares bedömningspraktik i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marie Christensson; [2023]
    Nyckelord :bedömarvaliditet; betygsättning; didaktik; idrott och hälsa; idrottsdidaktiska metoder;

    Sammanfattning : Lärare upplever att det kan vara särskilt svårt med bedömning och betygsättning inom ämnet idrott och hälsa. Därav är det av stor betydelse att de som sätter betyg på elevers prestationer förstår och konkretiserar vad som skall bedömas för att en rättssäker bedömning skall vara möjlig. LÄS MER

  4. 4. "Mitt jobb är att inspirera och lära eleverna att hälsa är som ett livslångt lärande" : En kvalitativ studie om hur idrottslärare på högstadiet undervisar hälsofrämjande på idrott- och hälsalektionerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Frida Texén; Mirjam Alvstrand; Joel Skibola; [2022]
    Nyckelord :Hälsa; hälsofrämjande; högstadieelever; idrott; idrottslärare; undervisning;

    Sammanfattning : Skolan har idag ett ansvar som innebär att elevers hälsa ska stärkas eller bibehållas när det kommer till det psykiska, fysiska och sociala välbefinnande. I ämnet idrott och hälsa på högstadiet ska lärarna undervisa hälsofrämjande enligt läroplanen och dessutom är det idrottslärarens uppgift att se till att eleverna lär sig hur de själva kan påverka sin hälsa och sitt välbefinnande. LÄS MER

  5. 5. Hur lärare värderar och arbetar med motoriken i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filip Velin; Victor Kirstein; [2022]
    Nyckelord :Motorik; Elever; Pedagoger; Idrott och Hälsa;

    Sammanfattning : Under vår utbildning har vi bildat oss en uppfattning om stora skillnader kring motoriken hos barn och ungdomar. Eftersom vår utbildning sker både teoretiskt och praktiskt har vi fått erfarenhet om hur området kan behandlas från teori till praktik genom bland annat vår verksamhetsförlagda utbildning. LÄS MER