Sökning: "idrottens betydelse för eleverna"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden idrottens betydelse för eleverna.

  1. 1. “Idrottens himmel eller helvete” : Elevers föreställningar om undervisning i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Marion Thinsz Jansson; [2024]
    Nyckelord :Deltagande; föreställningar; idrott och hälsa; motivation; self-determination theory;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevers föreställningar om ämnet idrott och hälsa och hur de föreställningarna kan kopplas till motivationen för att delta i ämnets centrala innehåll. Då cirka sex procent av alla barn och ungdomar deltar sällan eller aldrig i skolans undervisning i idrott och hälsa (Dartsch, Norberg & Pihlblad 2017) eftersträvas mer kunskap om ungdomars föreställningar om ämnet. LÄS MER

  2. 2. Pojkar, ge nu flickor möjligheten att bestämma sitt eget betyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pontus Kozan; [2022]
    Nyckelord :elever; egenmakt; idrottsundervisning; könsmönster; jämställdhet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur eleverna upplever könsmönster och hur egenmakt uppfattas i idrottsundervisningen. Detta ledde in på följande frågeställningar: 1.      Hur ser elever på egenmakt under ordinarie idrottsundervisning? 2. LÄS MER

  3. 3. Elever och lärares uppfattning om ämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Wesam Ibrahim; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka elevers och lärares syn på undervisning i idrott och hälsa i årskurs 6 och 8. Frågeställningar Vilken uppfattning har elever och lärare om idrottsundervisningen i skolan? Tycker elever samt lärare att ämnet idrott och hälsa är viktigt? Hur skulle ämnet idrott och hälsa se ut om elever samt lärare fick bestämma? Metod Studien kräver information om elever och lärares uppfattning om ämnet idrott och hälsa på ett djupgående plan, därför bygger undersökningen på kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Bollspelets betydelse : Vad lär man sig av bollspel?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Alexander Skytte; [2013]
    Nyckelord :Bollspel; Läroplan; Idrottsundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna undersökning är att ta reda på vad eleverna anser att de lär sig under idrottslektionerna med inriktning mot bollspel. Frågeställningarna är följande: Vad anser eleverna att de lär sig av bollspel kopplat till lgr11? Vad anser eleverna om bollspel och dess användning i skolan? Metod En kvantitativ undersökning där enkäter till alla 8or på en skola norr om Stockholm delades ut. LÄS MER

  5. 5. Den organiserade idrottens betydelse för spontanidrott : En kvantitativ studie om högstadieelevers spontanidrottande

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Andreas Rehn; Alexander Möller; [2012]
    Nyckelord :spontanidrott; föreningsaktiv; organiserad idrott; riksidrottsförbundet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att jämföra föreningsaktiva elevers utövande av spontanidrott jämfört med elever som inte är föreningsaktiva. Vi har använt oss av följande frågeställningar: Vilka olika spontanidrotter ägnar sig elever åt på fritiden? Hur ofta ägnar sig eleverna åt spontanidrott inom ramen för skoldagen? I vilken typ av miljö sker spontanidrotten? Saknar eleverna någon plats eller miljö för att kunna utöva spontanidrott? Metod I studien använder vi oss av en kvantitativ enkätundersökning med i huvudsak slutna svarsalternativ. LÄS MER