Sökning: "idrotts uppgift"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden idrotts uppgift.

  1. 1. Upplevelsen av friskvård som en hälsofrämjande insats : En kvalitativ intervjustudie med arbetande kvinnor

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Hanna Johansson; Therese Jacobsson; [2019]
    Nyckelord :Friskvård; hälsofrämjande arbete; arbetsliv; motivation; stress;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna uppsats var att undersöka hur arbetande kvinnor upplever friskvård som en hälsofrämjande insats och vilken betydelse det har för deras välmående i arbetslivet. Frågeställningarna i studien undersöker hur individen upplever sin hälsa på arbetsplatsen och vilka faktorer som bidrar till minskad hälsa. LÄS MER

  2. 2. "Jag tycker att kunskapskraven är jätteotydliga..." : en kvalitativ studie om elevers förståelse för vad de ska kunna sista året i grundskolan

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Alexandra Forss; Patrik Berglund; [2018]
    Nyckelord :kunskapskrav; svenska; matematik; idrott och hälsa; elevers förståelse för kunskapskraven;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka om elever i årskurs nio vet vad som förväntas av dem i ämnena idrott och hälsa, svenska och matematik. Ytterligare ett syfte med studien var att ta reda på när, var och hur kunskapskraven förmedlas och konkretiseras från lärare till elever. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av plyometrisk- och change of direction träning : Ett försök att utveckla unga fotbollsspelares förmåga för sprint och riktningsförändringar

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Milos Bestic; Tobias Gustavsson; [2018]
    Nyckelord :tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att genomföra två olika träningsinterventioner, en innehållande plyometrisk och en change of direction – träning (COD) för att se dess effekter på unga fotbollsspelares change of direction och 10-, 20-, 30 meters sprintförmåga. Studiens frågeställning var: Vilken inverkan kan två olika typer av träningsprogram ha på unga fotbollsspelares COD- samt sprintförmåga på 10-, 20-, 30 meter? Metod 28 stycken fotbollsspelare både pojkar och flickor i åldrarna 13-15 år deltog i en träningsintervention under fem veckor där träningen bedrevs två gånger i veckan. LÄS MER

  4. 4. Jag kan inte delta, jag har mens : en kvalitativ studie om hur lärare hanterar elever som väljer att inte delta på lektioner i idrott och hälsa på grund av menstruationsrelaterade orsaker

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Robira Skogberg; Olivia Tjernström; [2017]
    Nyckelord :Menstruation; Mens; Lärare; Lärare i idrott och hälsa; IdH; Idrott och hälsa; Idrott;

    Sammanfattning : The study aims to examine how teachers in physical education manage students who choose to not participate in class because of menstruation-related causes. The study will answer the following questions. LÄS MER

  5. 5. Tänk om skoldagen alltid kunde börja såhär : Om mindfulness i skolans yngre årskurser

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Hannah Kosby; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Upplevs det som att elevernas koncentration och fokus påverkas genom att starta skoldagen med 10–15 minuters övningar i mindfulness och i så fall, på vilket sätt? Och hur länge upplevs alltså att en eventuell effekt av övningarna håller i sig? Finns det fler positiva effekter som uppkommer av dessa pass och vilka upplevs dessa då vara? Syftet med studien är att se om, och i så fall hur, mindfulness påverkar eleverna, men också att försöka ge elever och lärare nya verktyg för hur de kan använda övningar i mindfulness för att försöka förbättra elevernas välmående. Metod Studien gjordes genom att arbeta med olika övningar med 16 elever i årskurs 3 i 10–15 minuter på morgonen 2–3 dagar i veckan under 6 veckors tid. LÄS MER