Sökning: "idrottsföreningar pengar"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden idrottsföreningar pengar.

  1. 1. Idrottssponsringens komplexitet : En studie om företags mål och föreningars attraktionskraft

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sebastian Ruotsalainen; Rikard Westman; [2023]
    Nyckelord :Sponsorship; sports sponsorship; value offer; corporate sponsors; partners; sponsorship relations; exchange; corporate objectives; personal preferences; social benefits; Sponsring; idrottssponsring; värdeerbjudande; företagssponsorer; samarbetspartners; sponsorrelationer; utbyte; företagsmål; personliga preferenser; samhällsnytta;

    Sammanfattning : Idrottssponsring ses idag som ett legitimt marknadsföringsverktyg, och är någonting som företag spenderar allt mer pengar på. För idrottsföreningar är sponsorintäkter en viktig del i att bedriva sin verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Hur ser ekonomistyrningen ut i idrottsföreningar?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Tobias Jernsand; Fredrik Eliasson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med anledning av det ökade inflödet av pengar som i sin tur ökar omsättningen hos idrottsföreningar har ekonomistyrningen blivit allt viktigare. Parallellt med denna ökning ställer också externa faktorer så som förbund och sponsorer allt större krav på idrottsföreningar och dess verksamheter. LÄS MER

  3. 3. Konkurrens om tid i rörelse : Har idrottsföreningarna tappat bollen till de privata aktörerna?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Walter Forsberg Meinhart; Sofia Matteoni; [2021]
    Nyckelord :Competition; sports clubs; privatization; private players; Swedish sport confederation; new institutional theory; sector-bending.; Konkurrens; idrottsförening; privatisering; privata aktörer; riksidrottsförbundet; nyinsitutionell teori; sektorböjning.;

    Sammanfattning : Svensk idrottsrörelse är en marknad i förändring, idrottande utanför idrottsföreningar har ökat under de senaste åren och privata aktörer har tagit stora steg framåt. Runt om i världen sprids en ekonomisk nyliberalism där privata aktörer blivit vanligare genom avregleringar och fått tillgång till marknaders principer för att tillgodose behov på bästa sätt. LÄS MER

  4. 4. Framgångsrika sponsorsamarbeten : En kvalitativ studie om hur sponsorrelationer skapas och bibehålls samt vad som gör ett sponsorsamarbete framgångsrikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Christina Norderyd; Gustaf Hedström; [2020]
    Nyckelord :Sponsorsamarbete; sponsring; relationer; kommunikation; framgångsrikt; mål; utvärdering;

    Sammanfattning : De senaste åren har pekat på en uppåtgående trend att investera pengar i sponsring av idrottsföreningar. Sponsring av en idrottsförening är idag ett sätt för företag att marknadsföra sig, samtidigt som det är en viktig inkomstkälla för idrottsföreningarna. LÄS MER

  5. 5. Skattefrihet för allmännyttiga ideella föreningar : En analys av skattefrihetsgrunderna i ljuset av samhällsutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emelie Wallon; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt gällande rätt fråntar professionalism i en förening, d.v.s. förekomsten av avlönade medlemmar, inte en förening dess status som en allmännyttig ideell förening. LÄS MER